نزدیک ۵۰ درصد آب تهران را مناطق یک تا سه مصرف می‌کنند

سرانه آب مصرفی هر یک از ساکنان مناطق یک تا سه تهران، ۴۳۰ لیتر است

۱۰ درصد ساکنان شهر تهران از آب آشامیدنی برای پر کردن استخر‌های خود استفاده می‌کنند- تصویر از همشهری‌آنلاین

بیش از ۴۷ درصد آب تهران در مناطق یک تا سه این کلانشهر مصرف می‌شود. مناطقی که بیشترین ویلا، برج، استخر و جکوزی تهران را در خود جای داده‌اند.

روزنامه «همشهری» در گزارشی، سرانه آب مصرفی هر یک از ساکنان این سه منطقه شهری را ۴۳۰ لیتر اعلام کرده است، رقمی که برای هر یک از ساکنان جنوب شرقی ایران ۱۵ لیتر است.

گزارش این روزنامه نشان می‌دهد در حال حاضر «مردم ایران تنها ۲۵‌ درصد بهای تمام‌شده آب را می‌پردازند.»

قیمت تمام‌شده آب در کلانشهر تهران به ازای هر هزار لیتر، رقمی معادل سه هزار تومان است که به گفته مقام‌های مسئول، سهم مشترکان تنها هزار تومان است.

در عین حال، ۱۰ درصد ساکنان شهر تهران از آب آشامیدنی برای پر کردن استخر‌های خود استفاده می‌کنند که این میزان سالانه بیش از ۱۱۰ متر مکعب برای هر استخر است.

روزنامه «همشهری» در گزارش خود آورده است که «کیفیت آب تهران در بیشتر مناطق، به‌‌خصوص این سه منطقه شهری، بسیار بهتر از آب بسته‌بندی است.»

اما درحالی که منابع آبی پایتخت سالانه با ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است، اسفند سال گذشته سه میلیارد و ۱۵۴ میلیون لیتر آب در تهران مصرف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فروردین ماه سال‌جاری موجودی مخازن سدهای تهران حدود ۴۲۲ میلیون متر مکعب اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۲۶۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

ورودی مخازن سدها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (از مهرماه سال گذشته تا اواسط فروردین ۱۴۰۱) ۴۳۵ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل، کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس اعلام هشتم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ محمدرضا بختیاری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تنها «حدود۴۰ درصد تهرانی‌ها زیر الگو، مصرف آب دارند» و این شرکت «طرح برخورد با مشترکان بد مصرف» را به اجرا خواهد گذاشت.

براساس تعرفه‌های جدید آب که ۲۸ اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد، مشترکانی که بیشتر از الگو، مصرف داشته باشند به صورت پلکانی مشمول پرداخت بیشتر خواهند شد.

حدود ۴۰ درصد از مشترکان آب هم تا دو برابر الگو، مصرف دارند و شش درصد از مشترکان بدمصرف محسوب می‌شوند که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارند.

بر اساس آیین نامه هیات وزیران، مشترکان خانگی که طبق الگو اقدام به مصرف آب کنند، مشمول افزایش تعرفه‌ نخواهند شد.

آمار‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط  سالانه حدود ۹۸.۳ میلیارد متر مکعب آب در ایران مصرف می‌شود که ۶۳ درصد آن «اسراف» است.

خبرگزاری «میزان» ارزش ریالی آب «اسراف»شده در بخش شرب را سالانه چهار هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان برآورد کرده است.