آب‌معدنی‌هایی که آب شرب معمولی‌اند

کارشناسان می‌گویند به‌دلیل نظارت‌های دوره‌ای وزارت بهداشت، تخلف‌ها افزایش پیدا کرده است

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خبر داد بسیاری از آب‌های بسته‌بندی‌ موجود در بازار که به آن‌ها «آب‌معدنی» می‌گویند، از معادن و چشمه‌ها برداشت نمی‌شود و همین آب شرب معمولی است که دوباره تصفیه شده است. حسین عزیزی مدعی شد که آب‌های بسته‌بندی‌ موجود در بازار از نظر فاکتورهای سلامت مورد اطمینان‌اند.

بنا بر اعلام این مسئول وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو پیگیری‌ می‌کند که روی بسته‌بندی‌های آب، بر اساس نوع آن، عبارت «آب‌معدنی» یا «آب آشامیدنی» نوشته شده باشد تا مصرف‌کننده گمراه نشود.

با وجود این، از آن‌جا که طبق گفته حسین عزیزی، برچسب‌ها به‌صورت ادواری ارزیابی می‌شوند، این احتمال وجود دارد که آب‌های آشامیدنی به‌جای آب‌معدنی در بازار توزیع شوند؛ کما اینکه حسین عزیزی در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۱ مهر نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت بسیاری از آب‌های بسته‌بندی موجود در بازار آب‌معدنی نیستند. با این حال، او مدعی شد: «در حال حاضر، خوشبختانه مشکلی در زمینه آب‌های معدنی نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غذا و دارو وظیفه دارد بر تولید یا واردات تمام محصولات خوراکی و آشامیدنی نظارت کند و پس از اطمینان از سلامت و بی‌ضرری، اجازه توزیع آن‌ها در بازار را صادر کند. در کنار آن، سازمان ملی استاندارد نیز وظایف نظارتی خود را دارد. با وجود این، هرچند وقت یک‌ بار موضوع آلوده یا غیراستاندارد بودن یکی از محصولات غذایی در کشور مطرح می‌شود و پس از مدتی، جنجال خبری به فراموشی سپرده می‌شود، بی‌آنکه افکار عمومی پاسخ روشنی درباره آن دریافت کند.

پس از خبرهایی که درباره وجود روغن پالم در روغن نباتی شنیده شد، حالا مسئله آب‌های معدنی مطرح شده است. اگرچه به گفته حسین عزیزی، سازمان غذا و دارو به شرکت‌هایی که برچسب آب‌معدنی را به‌جای آب آشامیدنی می‌زنند تذکر می‌دهد، این تذکر بعد از توزیع محصولات در بازار داده‌ می‌شود، حال‌ آنکه مصرف‌کنندگان انتظار دارند محصولی که در بازار عرضه شده است از همه لحاظ قابل‌اطمینان باشد.

ماجرای آب‌معدنی‌های آلوده موجود در بازار برمی‌گردد به سال ۱۳۹۴، وقتی‌ سازمان غذا و دارو اعلام کرد آب‌هایی که یکی از شرکت‌های مطرح عرضه کرده به فضولات انسانی آلوده است، این شرکت پلمب شد و از آن پس بود که سازمان غذا و دارو هر سال اقدام به انتشار جدولی کرد که در آن میزان آلودگی موجود در آب‌های معدنی و آشامیدنی مشخص شده بود.

گزارشی که این سازمان در تیر ۱۳۹۶ منتشر کرد نشان می‌دهد از میان ۷۷ شرکتی که آب آشامیدنی بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند، فقط ۲۰ شرکت محصول خود را با غلظت کمتری از نیترات و نیتریت تولید کرده‌اند.

در فروردین ۱۴۰۰، وقتی خبر آب‌های آشامیدنی و نوشابه‌های تقلبی بار دیگر داغ شد، سازمان ملی استاندارد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «آب آشامیدنی، آب‌معدنی و انواع نوشابه گازدار مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد بوده و تولید، توزیع و عرضه این فراورده‌ها بدون دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران ممنوع است. در استانداردهای ملی فراورده‌های مذکور ویژگی‌های مرتبط با کیفیت، ایمنی مواد غذایی (حدود مجاز آلاینده‌ها)، ویژگی‌های میکروبی، نحوه بسته‌بندی و برچسب‌گذاری این فراورده‌ها بیان شده است.»

با وجود اینکه سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو مدعی تولید و توزیع محصولات با کیفیت از جمله آب‌معدنی و آب آشامیدنی می‌شوند، کارشناسان می‌گویند به‌دلیل اینکه نظارت‌های فعلی دوره‌ای است، امکان پیشگیری وجود ندارد.

پیش‌تر، تورج فتحی، کارشناس محیط‌ زیست، در همین زمینه به رادیو تهران گفته بود: «نظارت‌ها بر روی بحث تولید و كیفیت آب بسته‌بندی باید بیشتر شود، نظارت‌های ما از لحاظ بهداشتی و كیفیتی كافی نیست و نظارت‌هایی كه روی آن‌ها می‌شود چند ماه یک‌ بار است و به همین دلیل، تخلفات رو به افزایش است و باید نظارت از طریق وزارت بهداشت پیگیری شود.»