آمریکا تبهکار ژاپنی را به اتهام خرید تسلیحات سرقت شده از افغانستان، بازداشت کرد

تاکاشی ابیساوا قصد داشت تسلیحات سرقت شده را بخرد و به میانمار منتقل کند

تاکاشی ابیساوا و دو شهروند تایلندی که شریک او بودند، بازداشت شدند - عکس: CNN

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که در روز دوشنبه، چهارم آوریل، تاکاشی ابیساوا، رئیس یک باند تبهکار ژاپنی، و افرادش را در نیویورک بازداشت کرده است. اتهام‌های وارده به این فرد و باندش قاچاق مواد مخدر و موشک‎‌های زمین به هوای سرقت شده از پایگاه‌های نظامی آمریکایی در افغانستان است.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که تاکاشی ابیساوا، معروف به رئیس یاکوزا، قصد داشت این موشک‌ها را که از پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان سرقت شده بودند، در یک معامله پیچیده در نیویورک، با مت‌آمفتامین (شیشه) و هروئین طاق بزند.

آسوشیتد پرس در این مورد نوشت که پلیس مبارزه با مواد مخدر دریافت که ابیساوا در نظر داشته است موشک‌های زمین به هوا و دیگر تسلیحات از جمله راکت‌انداز سبک قابل حمل ام-۷۲، ضد تانک، ۱۰ مسلسل ام۶۰ و ۱۰ تفنگ تمام خودکار سرقت شده از پایگاه نظامی در افغانستان را به گروه‌های متخاصم در میانمار برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گزارش وزارت دادگستری آمریکا، این فرد عضو رهبری سندیکای جنایتکاران ژاپن است و به اسم «یاکوزا» نیز شناخته می‌شوند. یاکوزا شبکه‌ای از خانواده‌های سرمایه‌دار تبهکار در ژاپن است که در آسیا، اروپا و آمریکا فعالیت می‌کنند. دادستان پرونده گفته است که یاکوزا در طیف گسترده‌ای از جنایات از جمله قاچاق اسلحه، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، کلاهبرداری و پولشویی دست دارد.

با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط این کشور به دست طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱، آمریکایی‌ها بخش‌هایی از تسلیحات و امکانات نظامی خود را بردند و قسمتی را نیز تخریب کردند، اما مقدار زیادی از تسلیحات و امکانات نظامی این نیروها در افغانستان باقی ماند و مناطق مرزی افغانستان و پاکستان را در هشت ماه گذشته، به بازارهای شلوغ و پررونق فروش و قاچاق سلاح و امکانات نظامی آمریکایی مبدل کرد.

روزنامه «پرینت» چاپ هند روز شنبه، ۳۰ بهمن، به نقل از یک افسر ارشد ارتش این کشور، از کشف سلاح‌ها و ابزارهای دید در شب جا مانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان، در خط کنترل مرزی کشمیر خبر داد. او مدعی شد که شورشیان پاکستانی در منطقه کشمیر به تازگی به سلاح‌های آمریکایی مجهز شده‌اند که به نظر می‌رسد از افغانستان به دستشان رسیده است.

بیشتر از جهان