سفیر عربستان سعودی در لبنان به بیروت بازگشت

در اکتبر ۲۰۲۱ و به‌دنبال انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان سعودی در یمن، ریاض سفیر خود را از بیروت فراخواند

سفارت عربستان سعودی در بیروت، پایتخت لبنان-ANWAR AMRO / AFP

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر این کشور در بیروت به لبنان بازگشته است؛ تصمیمی که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تنش میان این دو کشور محسوب شود.

به گفته این وزارتخانه، این تصمیم در پاسخ به فراخوان نیروهای سیاسی ملی و معتدل لبنان و در پی تعهدهای بیروت مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت همکاری با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه سعودی با تاکید بر ضرورت برقراری امنیت و صلح در لبنان، اعلام کرد دولت لبنان در این راستا متعهد شده است تا همه فعالیت‌های نظامی و سیاسی را که به پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای منطقه آسیب می‌رساند، متوقف کند.

عربستان سعودی و متحدان عرب آن در منطقه زمانی روابط خوبی با لبنان داشتند و کمک‌های مالی زیادی به آن می‌کردند. با این حال روابط دو طرف در چند سال گذشته، به‌ دلیل نفوذ حکومت ایران در لبنان، رو به تیرگی گذاشت.

در اکتبر ۲۰۲۱ و به‌دنبال انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان سعودی در یمن، ریاض سفیر خود را از بیروت فراخواند. دولت لبنان گفت نظر وزیر موضع رسمی دولت نبوده است و بعدا تلاش کرد از تنش به‌ وجود آمده بکاهد.

بیشتر از جهان