سفیر عربستان سعودی: سیاستمداران لبنان به «سلطه تروریستی» حزب‌الله پایان دهند

«فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و رفتار نظامی آن در منطقه‌، امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کند»

ولید بخاری در بیانیه‌‌اش گفت: فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و رفتار نظامی آن در منطقه‌، امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کند-Arab News

ولید بخاری، سفیر عربستان سعودی در بیروت، از حزب‌الله لبنان به‌شدت انتقاد کرد و از احزاب سیاسی لبنان خواست تا منافع کشور خود را در اولویت بدانند و به «سلطه تروریستی» این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر عربستان سعودی در لبنان روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ریاض امیدوار است که احزاب سیاسی منافع عالی لبنان را در اولویت بگذارند و به سلطه (هژمونی) تروریستی حزب‌الله بر همه جنبه‌های امور حکومت پایان دهند.»

سخنان ولید بخاری چند روز پس از آن بیان شد که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در سخنرانی خود به‌ مناسبت دومین سالگرد کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، عربستان سعودی را به دامن زدن به تروریسم متهم کرد.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز رو پنجشنبه در سخنانی مشابه نصرالله، حمله لفظی به عربستان سعودی را تشدید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولید بخاری در بیانیه‌‌اش افزود: «فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و رفتار نظامی آن در منطقه‌، امنیت ملی اعراب را تهدید می‌کند.»

بخاری همچنین توقف «فعالیت‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و رسانه‌ای» را که از لبنان سرچشمه می‌گیرند و بر حاکمیت، امنیت و ثبات عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیر می‌گذارند، خواستار شد.

سفیر عربستان سعودی در بیروت پس از انتشار این بیانیه، در گفت‌وگو با العربیه هم تاکید کرد: «روابط بیروت و ریاض آن‌قدر عمیق است که تحت‌تاثیر اظهارنظرهای غیرمسئولانه قرار نمی‌گیرد.»

او افزود: «از دولت لبنان می‌خواهیم تا فعالیت‌هایی را که بر پادشاهی سعودی و خلیج فارس تاثیر می‌گذارد، متوقف کند.»

بخاری همچنین با اشاره به تمایل عربستان سعودی برای حمایت از مردم لبنان، افزود: «[عربستان سعودی] و جامعه جهانی در مسئولیت حفظ ثبات و حاکمیت لبنان شریک‌اند.»

روابط لبنان با کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمان آغاز جنگ سوریه و با حمایت حزب‌الله از حوثی‌ها در یمن، متشنج شده است.

انتشار سخنانی از جورج قرداحی، وزیر پیشین اطلاع‌رسانی لبنان، در اوایل آبان‌ماه که ضمن حمایت از شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، از عربستان سعودی به‌ دلیل جنگ یمن انتقاد کرده بود، بحران دیپلماتیک بسیار شدیدی را در پی داشت؛ به دنبال این اظهارات، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین سفرای خود را از لبنان فراخواندند و دیپلمات‌های لبنان را اخراج کردند. این بحران دیپلماتیک پس از یک ماه تنش‌، سرانجام با استعفای جورج قرداحی، تا اندازه‌ای رفع شد.

پس از سخنان اخیر نصرالله، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، نیز واکنش نشان داد و اعلام کرد که انتقادهای دبیرکل حزب‌الله از عربستان سعودی، موضع دولت لبنان و بسیاری از لبنانی‌ها نیست. او همچنین تاکید کرد که «توهین به یک کشور عربی، به‌ویژه کشورهای خلیج فارس» در جهت منافع ملی لبنان نیست.