موشک‌ مافوق صوت چیست؟

سرعت موشک‌های مافوق صوت به ۱۰ برابر سرعت صوت، حدود ۱۲ هزار و ۸۷۴ کیلومتر می‌رسد

سرعت و قدرت مانور این موشک‌ها در  پرواز و قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، ردیابی آن‌ها را با استفاده از رادار روی زمین دشوار می‌کند-Handout / AFP

استرالیا، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا که با یکدیگر کشورهای اوکوس (Aukus) شناخته می‌شوند، اعلام کرده‌اند قصد دارند پیمان نظامی خود را برای همکاری در توسعه موشک‌های مافوق صوت و سلاح‌های ضدمافوق‌صوت گسترش دهند.

روز سه‌شنبه، ۵ آوریل، اسکات موریسون، بوریس جانسون، و جو بایدن بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و گفتند که کشورهاشان «همکاری‌های سه‌جانبه جدیدی را در زمینه (سلاح‌های) مافوق صوت و ضدمافوق صوت، و قابلیت‌های جنگ الکترونیکی، و نیز توسعه تبادل اطلاعات و تعمیق همکاری در زمینه نوآوری دفاعی، آغاز خواهند کرد.»

«این ابتکارها به تلاش‌های موجود ما در جهت تعمیق همکاری در زمینه قابلیت‌های سایبری، هوش مصنوعی، فناوری‌های کوآنتومی، و قابلیت‌های اضافی زیردریا می‌افزاید.»

پیمان اوکوس ابتدا در سپتامبر گذشته به منظور تمرکز بر توسعه زیردریایی‌ هسته‌ای با نگاهی محتاطانه به تهاجم احتمالی چین در اقیانوس آرام امضا شد، اما اکنون تمرکز آن به سمت تهدیدی تغییر کرده است که ولادیمیر پوتین با حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ایجاد کرد.

رهبران (این کشورها) گفتند: «در پرتو تهاجم بی‌دلیل، بی‌مورد، و غیرقانونی روسیه به اوکراین، ما تعهد تزلزل‌ناپذیر خود را به یک نظام بین‌المللی که عاری از زورگویی، به حقوق بشر، حاکمیت قانون، و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات احترام می‌گذارد، تکرار کردیم.»

وزارت دفاع روسیه گفته است که نیروهای این کشور در درگیری‌ها موشک‌های بالستیک مافوق صوت شلیک کرده‌اند، و ادعا می‌کنند که یک انبار سوخت را در شهر میکولایف دریای سیاه و یک انبار مهمات  زیرزمینی را در غرب ایوانو-فرانکیفسک منهدم کرده‌اند.

اوکراین حمله به آن اهداف را تایید کرد، اما مشخص نکرد از چه سلاح‌هایی استفاده شده است.

موشک‌های مافوق صوت مانند موشک‌های کینژال (خنجر) که گفته می‌شود نیروهای روسیه از آن‌ها استفاده می‌کنند، ظاهرا نماینده نسل بعدی تسلیحات است، چون سرعت حرکت فوق‌العاده بالایی- تا ده برابر سرعت صوت- دارند که حدود ۱۲ هزار و ۸۷۴ کیلومتر (حدود ۸۰۰۰ مایل) در ساعت است.

در مقایسه، یک موشک کروز مادون صوت مانند موشک تاماهاوک نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، با سرعت نسبتا کند حدود ۸۸۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

معمولا کینژال‌ها بر جت‌های جنگنده میگ-۳۱کی سوار می‌شوند و می‌توانند اهدافی تا ۲۰۱۱ کیلومتری (۱۲۵۰ مایل) را هدف قرار دهند. سرعت و قدرت مانور این موشک‌ها در میانه پرواز و قابلیت پرواز در ارتفاعات پایین، ردیابی آن‌ها را با استفاده از رادار روی زمین دشوار می‌کند، و بنابراین متوقف کردن آن‌‌ها تقریبا ناممکن است.

شاید آنچه بیش از همه باعث نگرانی می‌شود، این باشد که نصب یک کلاهک هسته‌ای و نیز یک ماده منفجره متعارف روی کینژال امکان‌پذیر است؛ ترفندی که بیم آن می‌رفت روسیه بتواند به آن متوسل شود، زیرا جنگ آن در اوکراین به دلیل مقاومت قهرمانانه مردم این کشور، ناامیدکننده‌تر و کشدارتر از حد انتظار شده است.

با این حال، پاول فلنگهاوئر، تحلیلگر نظامی، ادعا کرده است که این سلاح‌ها در عمل تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنند و ارزش واقعی آن‌ها «ایجاد تاثیر روانی و تبلیغاتی خاص» است؛ به عبارت دیگر، «هراس‌افکنی».

پوتین به سرمایه‌گذاری روسیه در چنین تسلیحات «شکست‌ناپذیری» مباهات کرده است و انجام این کار را به مثابه پاسخی به آنچه به نظرش گسترش نظامی ناتو در آستانه کشورش در اروپای شرقی است، توجیه می‌کند.

گفته می‌شود ایالات متحده آمریکا و چین درحال کار روی نسخه‌های خود هستند، و نیز نیروی دریایی بریتانیا و فرانسه، که گفته می‌شود از سال ۲۰۱۱ روی یکی از آن‌ها به نام پرسئوس با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ هرچند انتظار نمی‌رود تا هشت سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

ایندیپندنت در به راه انداختن پویش‌های ویژه حقوق آسیب‌پذیرترین افراد سابقه پرافتخاری دارد، ما اولین بار پویش استقبال از پناهندگان را در زمان جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ اجرا کردیم.

اکنون که پویش خود را تجدید کرده‌ایم و این طومار را در پی گسترش بحران اوکراین آغاز می‌کنیم، از دولت می‌خواهیم بیشتر و سریع‌تر پیش برود تا مطمئن شویم کمک‌ها به مقصد رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پویش استقبال از پناهندگان ما اینجا را کلیک کنید.

برای امضای طومار اینجا را کلیک کنید.

اگر مایل به کمک مالی هستید لطفا اینجا را کلیک کنید و به صحفه گوفاندمی بروید. 

© The Independent

بیشتر از جهان