نگرانی شدید آمریکا از آزمایش موشک مافوق صوت چین

«این آزمایش، رویدادی بسیار مهم در حوزه فناوری و بسیار مشابه با پرتاب ماهواره اسپوتنیک روسیه در دوره جنگ سرد است»

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا- Patrick Semansky / POOL / AFP

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا، آزمایش اخیر چین برروی یک سامانه تسلیحاتی مافوق صوت را «به‌شدت نگران‌کننده» و نوعی پیشروی تهاجمی در فناوری‌های نظامی و فضایی آن کشور مشابه با پیشرفت‌های شوروی در دوره جنگ سرد و زمان پرتاب ماهواره اسپوتنیک دانست. 

روزنامه فایننشال‌تایمز پیش‌تر گزارش داده بود که چین در ماه اوت سال جاری، موشکی مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است که پس از ارسال به فضا و یک دور چرخش گرد زمین، بار دیگر به جو بازگشته و درنهایت به هدف خود در آن کشور اصابت کرده است. سرعت پرواز موشک‌های مافوق صوت، پنج برابر سرعت صوت و ردگیری‌ آن‌ها با رادارهای شناسایی فعلی از موشک‌های دیگر، بسیار سخت‌تر است.

البته وزارت امور خارجه چین با رد گزارش‌های خبری غربی درمورد آزمایش تسلیحات مافوق صوت، اعلام کرده که در حال آزمایش بر روی فناوری ساخت یک وسیله فضایی قابل استفاده مجدد برای اهداف صلح‌آمیز است.

مارک میلی به‌عنوان نخستین مقام وزارت دفاع آمریکا که ماهیت آزمایش مافوق صوت ارتش چین را تایید کرده است، روز چهارشنبه، پنجم آبان‌ماه، در یک برنامه تلویزیون بلومبرگ، در این زمینه گفت: «آنچه که شاهدش بودیم، رویدادی بسیار مهم در زمینه آزمایش یک سامانه تسلیحاتی مافوق صوت بود که به‌شدت نگران‌کننده است.» او افزود که جزئیات موضوع در حوزه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و محرمانه دولتی قرار می‌گیرد و امکان صحبت بیشتر درمورد آن را ندارد.    

درمورد آزمایش پنتاگون برروی تسلیحات مافوق صوت مشابه با آنچه گفته می‌شود چین به آن دست یافته است، تاکنون گزارشی منتشر نشده است، اما میلی اعلام کرد که ایالات متحده نیز در حال کار کردن بر روی سلاح‌های مافوق صوتی است که با توجه به مشخصه‌های کلیدی مسیر پرواز، سرعت و قابلیت مانورشان، توانایی گریز از سامانه‌های هشدار اولیه دفاع موشکی را داشته باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد ارتش ایالات متحده با اشاره به مشابه دانستن این آزمایش موشکی چین با لحظه پرتاب ماهواره اسپوتنیک روسیه در بعضی روزنامه‌ها، افزود: «نمی‌دانم که آیا این دقیقا مانند زمان پرتاب اسپوتنیک است یا خیر، اما فکر می‌کنم که به آن بسیار نزدیک است. این آزمایش چین، یک رویداد بسیار مهم در حوزه فناوری است که تمام توجه ما را به خود جلب کرده است.»

اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷ میلادی، با پرتاب اسپوتنیک، نخستین ماهواره فضایی جهان، و ارسال آن به مدار زمین، جهانیان را متحیر کرد و هم‌زمان عامل نگرانی شدید و ترس ایالات متحده از عقب افتادن در زمینه فناوری در رقابت تسلیحاتی و فضایی در دوره جنگ سرد شد. 

چین درخواست‌های ناتو و آمریکا برای پیوستن به مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و براساس گزارش‌ها، علاوه‌بر پیشرفت‌ در زمینه تسلیحات مافوق صوت، درحال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است. این کشور شبکه سیلوهای زیرزمینی خود را نیز گسترش داده است که می‌تواند برای پرتاب موشک‌های هسته‌ای بین قاره‌ای مورد استفاده قرار گیرند.  

علاوه‌بر این، رابرت وود، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح بین‌المللی در ژنو سوئیس، تیرماه امسال از پیگیری ساخت سامانه‌های خودکار تسلیحات هسته‌ای در نیروی دریایی و هوایی چین خبر داد و گفت که به‌زودی ممکن است سلاح‌های هسته‌ای غیرمتعارفی مانند موشک‌هایی که با نیروی هسته‌ای کار می‌کنند و زیردریایی‌های بدون سرنشین، به زرادخانه هسته‌ای چین افزوده شوند و این موضوع را بسیار نگران‌کننده‌ دانست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی این سازمان در اواخر شهریورماه، درمورد احتمال وقوع یک «جنگ سرد جدید» هشدار داد و از چین و ایالات متحده آمریکا خواست تا برای جلوگیری از آت، روابط «کاملا ناکارآمد» خود را ترمیم کنند. دبیر‌کل سازمان ملل متحد تاکید کرد که در زمان «جنگ سرد»، هر دو طرف از خطر نابودی هسته‌ای آگاه بودند و تنش میان شوروی و آمریکا منجر به ایجاد قوانینی روشن و راه‌هایی ارتباطی شده بود «که مانع جنگ هسته‌ای می‌شد». او با اشاره نبود ابزارهای احتیاطی مشابه آن دوره، تاکید کرد که «جنگ سرد جدید» می‌تواند خطرناک‌تر باشد.