پس از ماه‌ها تکذیب، اختصاص کارت یارانه‌ نان تایید شد

طرح «نان یارانه‌ای» به‌صورت آزمایشی در استان زنجان و چند استان دیگر اجرا می‌شود

در این طرح، نانوایی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و بر مبنای فروش نان، به آن‌ها یارانه تعلق می‌گیرد‌ـ AFP

با وجود اینکه دولت و مجلس اطمینان داده بودند ارز ترجیحی دارو و نان حذف نمی‌شود، شواهد حاکی از آن است که دولت در سال ۱۴۰۱ برای حذف ارز ترجیحی هر دارو و نان خیز برداشته است.

در روزهای گذشته، خبرهایی در باره حذف ارز ترجیحی دارو منتشر شد و حالا نیز محسن افشارچی، استاندار زنجان، اعلام کرده است که طرح آزمایشی «کارت نان» در این استان و چند استان دیگر اجرا می‌شود.

به گفته استاندار زنجان، «در این طرح، مردم نان خود را با قیمت پایین از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از محسن افشارچی، در این طرح، نانوایی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و بر مبنای فروش نان، به آن‌ها یارانه تعلق می‌گیرد.

ناظران همواره تاکید کرده‌اند که حذف ارز ترجیحی افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌خصوص دارو و نان را به همراه دارد ولی مقام‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس مدعی‌اند که با راهکارهای جایگزین، پیامدهای اقتصادی حذف ارز ترجیحی را کاهش می‌دهند.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، در زمستان ۱۴۰۰ خبر داد که در پی حذف ارز ترجیحی، مردم می‌توانند با کارت یارانه مخصوص، نان تهیه کنند. این خبر با موجی از واکنش‌های انتقادی مردم، رسانه‌ها و تحلیلگران اقتصادی روبه‌رو شد؛ تا آن‌جا که روابط عمومی سازمان برنامه‌ و بودجه اصل خبر را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همان زمان نیز میرکاظمی گفته بود که در طرح جدید، مردم نان را از نانوایی‌ها می‌خرند و دولت مابه‌التفاوت آن را به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند. حالا با گذشت چند ماه از اعلام آن خبر، استاندار زنجان در سخنانی مشابه گفت که به نانوایی‌ها یارانه نان پرداخت می‌شود. البته هنوز سازوکار پرداخت یارانه نان مشخص نشده و معلوم نیست هر فرد در ماه تا چه میزان مجاز است نان بخرد.

پیش‌تر، پایگاه خبری تجارت‌نیوز با بررسی رقمی که برای یارانه نان در نظر گرفته شده بود، نوشت: «رقم یارانه نان چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده است که با احتساب جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری ایران، به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک می‌رسد.»

با وجود اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد اقدام دولت به حذف ارز ترجیحی نان و دارو افزایش قیمت این اقلام را به دنبال دارد، دولتی‌ها ادعا می‌کنند که یارانه گندم و دارو در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد اما شیوه پرداخت آن تغییر می‌کند؛ اما حتی اگر این ادعا واقعی باشد، توزیع کارت نان سردرگمی مردم را به دنبال دارد و با شعارهای دولت رئیسی درباره مبارزه با فقر نمی‌خواند.

حسین گودرزی، نماینده دورود و ازنا در مجلس، در بهمن ۱۴۰۰ گفته بود: «پیشنهادهایی چون کارت خرید نان و ارزاق توهین به هویت، عزت و کرامت ملت ایران است.»

هم‌زمان با فرا رسیدن ماه رمضان، خبرهایی هم از افزایش قیمت نان در شهرهای مختلف ایران منتشر می‌شود. مقام‌های دولتی می‌گویند افزایش قیمت نان در دستور کار نیست و با واحدهای صنفی در صورتی‌ که نان را گران‌تر از نرخ مصوب بفروشند، برخورد می‌شود؛ اما در سوی دیگر این ماجرا نانوایی‌ها قرار دارند که تاکید می‌کنند سهمیه آرد دولتی برای آن‌ها کافی نیست و مجبورند آرد موردنیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند. آنان می‌گویند با توجه به نرخ آرد آزاد، فروش نان با قیمت مصوب دولت برایشان به‌صرفه نیست.