تکذیب دوپهلو؛ نان کوپنی نمی‌شود اما با کارت یارانه باید آن را خرید

سازمان برنامه و بودجه می‌گوید کوپن نان صادر نمی‌شود و مصرف‌کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای هم می‌خرد

دهک‌های پایین اقتصادی که از خرید بسیاری از محصولات غذایی ضروری محروم شده‌اند، حالا باید دغدغه نان را هم داشته باشند- ATTA KENARE / AFP

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که «نه قرار است کارت نان صادر شود، نه نان کوپنی در دستور کار است.»

بعد از موج انتقادها درباره خبرهای مربوط به کوپنی شدن نان در ایران با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، روز شنبه بیست و پنجم دی روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه صدور کارت یا کوپن برای دریافت نان را تکذیب کرد. با این حال، جزییات بیشتری درباره این که دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد منتشر نشده است.

این طور که در توییت مهدی موسوی، رئیس مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، آمده است، «اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف‌کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای هم می‌خرد.»

او همچنین در پاسخ به منتقدان گفت: «پرداخت یارانه به حلقه آخر، و حذف دلالان، معلوم است به مذاق برخی‌ها که نانشان آجر می‌شود خوش نیاید.»

این گفته‌ها در شرایطی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا گفته بود که «دولت در حال بررسی طرح کارتی کردن خرید نان است و پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه نان از طریق کارت به نانوا پرداخت می‌شود. مردم با مراجعه به نانوایی قیمت قبلی نان را از طریق کارت بانکی خودشان می‌پردازند، اما به حساب نانوا نرخ جدید و بدون یارانه نان واریز می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود میرکاظمی اعلام کرده بود: «یارانه دارو هم از طریق بیمه‌ها به مردم داده می‌شود. این طرحی در دست بررسی است، اما فعلا این بحث در بودجه ۱۴۰۱مطرح نیست. فعلا حذف ارز نهاده‌ها مطرح است و دارو و نان در فاز دوم تعیین تکلیف می‌شود.»

با این حال، این گفته‌ها نگرانی فعالان جامعه کارگری را به همراه داشت که اعلام کردند با حذف ارز ترجیحی و گران شدن آرد و گندم، دهک‌های پایین اقتصادی که از خرید بسیاری از محصولات غذایی ضروری محروم شده‌اند، حالا باید دغدغه نان را هم داشته باشند. 

نماینده کرج نیز روز شنبه بیست و پنجم دی در نطق خود در صحن علنی مجلس با انتقاد از سیاست اقتصادی دولت گفت: «مارپیچ تورم و تجربه ۳۰ سال گذشته نشان داده که تورم از طریق شوک‌های وارداتی اتفاق می‌افتد. قیمت حامل‌های انرژی، قیمت کالاهای اساسی، و نرخ ارز، شوک‌های انفجاری به اقتصاد ما در طول ۳۰ سال گذشته وارد کرده است. آنگاه چطور دولت می‌خواهد در چنین شرایطی این تصمیم را اجرایی کند؟‌»

مهدی عسگری با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب بسیاری از اقشار در ایران ادامه داد: «برادران و خواهران، میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته‌اند، ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی‌شوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. نمی‌توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد. سفره مردم از برنج خالی شده است. ارز ترجیحی برنج را حذف کرده‌اید و گوشت قرمز نیز حذف شده. اکنون می‌خواهید نان و پنیر را هم حذف کنید؟»