رئیس‌جمهوری یمن از قدرت کناره‌گیری کرد

منصور هادی همه اختیارات خود را به شورای ریاست‌جمهوری واگذار کرد

منصور هادی گفت، این شورا برای تکمیل اجرایی شدن مرحله انتقال قدرت ایجاد شده است-Yemeni Presidency / AFP

عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن در حاشیه نشست ریاض که روز چهارشنبه با عنوان «گفت‌وگوهای یمنی» با حضور تمامی طرف‌های درگیر در یمن تحت نظارت سازمان ملل در مقر دبیرخانه این شورا برگزار شد، از قدرت کناره‌گیری کرد. منصور‌ هادی یک شورای ریاست‌جمهوری اعلام کرد و گفت که اختیارات خود را به آن واگذار می‌کند.  این شورا در دوره گذار امور سیاسی، نظامی و امنیتی را اداره می‌کند.

به گزارش عرب‌نیوز، منصور هادی گفت، این شورا برای تکمیل اجرایی شدن مرحله انتقال قدرت ایجاد شده است و این اختیار را دارد که برای پایان دادن به درگیری چندساله با شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند. عربستان سعودی از شورای ریاست‌جمهوری جدید یمن خواست مذاکره با شبه‌نظامیان حوثی را آغاز کند.

راشد الامینی ریاست شورای ریاست‌جمهوری را بر عهده خواهد داشت و هفت معاون او را همراهی می‌کنند. الامینی مشاور هادی بود و در دوران ریاست‌جمهوری علی عبدالله صالح وزیر کشور یمن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منصور هادی گفت که این اقدام در راستای ابتکار تقسیم قدرت در یمن که شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۱ ارایه داد و تحقق آرزوهای مردم یمن برای برقراری صلح و جلوگیری از خونریزی صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری یمن همچنین اعلام کرد که علی محسن الاحمر، معاون رئیس‌جمهوری، هم از سمت خود برکنار شده است و مسئولیت‌های این سمت به یک شورای هشت نفره واگذار می‌شود؛ شورای هشت نفره‌ای که قرار است به ریاست راشد العلیمی، دولت جدید را از لحاظ سیاسی، نظامی و امنیتی مدیریت کند. یک هیئت مشورتی ۵۰ نفره نیز این شورا را حمایت خواهد شد. العلیمی در دوره تصدی علی عبدالله صالح، معاون نخست‌وزیر یمن و پیش از آن نیز وزیر کشور بود.

شورای ریاست‌جمهوری این اختیار را دارد تا در صورت نیاز، وضعیت اضطراری اعلام کند.

در حال حاضر، گروه‌های مختلف یمنی در ریاض در حال گفت‌وگو درباره آینده سیاسی این کشورند و طرفین درگیری پیش از آغاز نشست، با یکدیگر روی برقراری یک آتش‌بس دوماهه توافق کردند.

شبه‌نظامیان حوثی که در سال ۲۰۱۴  پایتخت این کشور را در اختیار گرفتند، از شرکت در این مذاکرات که شورای همکاری خلیج فارس ترتیب داده است، خودداری کردند.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر حمله‌ها علیه منافع عربستان سعودی را افزایش دادند و به خاک امارات متحده عربی حمله کردند.

بیشتر از جهان