همکاری مشترک بریتانیا، آمریکا و استرالیا برای ساخت موشک‌های فراصوت

رهبران این سه کشور از پیشرفت استرالیا در زمینه توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای خرسندند

گفته می‌شود نیروهای ولادیمیر پوتین اخیرا در اوکراین فناوری سلاح فراصوت به‌کار گرفته‌اند - Cameron STONER / US NAVY / AFP

بریتانیا، آمریکا و استرالیا توافق کرده‌اند در زمینه تسلیحات فراصوت و ضدفراصوت با یکدیگر همکاری کنند. این سه کشور بر «تعهد تزلزل‌ناپذیرشان» به نظامی بین‌المللی که «به حقوق بشر احترام بگذارد» تاکید مجدد کردند.

رهبران این سه کشور‌ــ بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، جو بایدن‌، رئیس‌جمهوری آمریکا، و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا‌ــ روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کردند که بخشی از پیمان نظامی آکوس است.

با افزایش نگرانی‌ها در مورد چین، توافق آکوس، که سپتامبر گذشته اعلام شد، ابتدا روی مشارکت در زمینه توسعه زیردریایی هسته‌ای در منطقه اقیانوس آرام متمرکز بود.

اکنون در پی تهاجم روسیه [به اوکراین] که در فوریه آغاز شد، توجه‌ها معطوف روسیه شده است و حوزه‌های همکاری جدیدی به این توافق اضافه شده است، از جمله فناوری سلاح فراصوت که گفته می‌شود نیروهای ولادیمیر پوتین اخیرا در اوکراین به کار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، جانسون پیشنهاد کرده بود که این پیمان می‌تواند از حیطه [توسعه] زیردریایی فراتر رود  و روز سه‌شنبه، این سه کشور متعهد شدند «همکاری سه‌جانبه جدیدی را در زمینه [تسلیحات] فراصوت و ضدفراصوت، قابلیت‌های جنگ الکترونیک، همچنین گسترش مشارکت اطلاعاتی و تعمیق همکاری در زمینه نوآوری دفاعی آغاز کنند».

رهبران آکوس با انتشار بیانیه‌ای، گفتند: «ما بر تعهد خود به آکوس و منطقه هند‌ـ‌آرامِ باز و آزاد تاکید مجدد کردیم. با توجه به حمله بی‌جهت، ناموجه، و غیرقانونی روسیه به اوکراین، ما بار دیگر تصریح کردیم که به نظامی بین‌المللی که به حقوق بشر، حاکمیت قانون، و حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها بدون فشار و تهدید احترام بگذارد تعهدی تزلزل‌ناپذیر داریم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما همچنین امروز متعهد شدیم که همکاری سه‌جانبه جدیدی را در زمینه [تسلیحات] فراصوت و ضدفراصوت، قابلیت‌های جنگ الکترونیک، و همچنین گسترش مشارکت اطلاعاتی و تعمیق همکاری در زمینه نوآوری دفاعی آغاز کنیم.»

«این طرح‌ها همچنین به تلاش‌های موجود برای تعمیق همکاری در زمینه قابلیت‌های سایبری، هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی، و افزایش قابلیت‌ها در زیر دریا می‌افزاید.»

«با پیشرفت همکاری در این زمینه‌ها، و سایر ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی حیاتی، درصدد فرصت‌هایی خواهیم بود تا [همکاری] متحدان و شرکای نزدیک را جلب کنیم.»

رهبران این سه کشور در ادامه افزودند که از «پیشرفت» استرالیا در زمینه توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای «خرسندند».

اعلام اولیه پیمان آکوس با استقبال پاریس مواجه نشد، به دلیل این که قرارداد زیردریایی به قیمت [لغو] توافق میان استرالیا و فرانسه در زمینه تامین قایق‌های دیزل‌‌ـ‌الکتریک تمام شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان