داروی تولید اسراییل امید به درمان سرطان را افزایش داد

داروی جدید «شیمی‌ـ‌ایمنی ‌درمانی» می‌تواند هم‌زمان به شیمی‌درمانی و ایمنی‌درمانی کمک کند

این نانوذره اولین داروی مبتنی بر آر.ان.ای است که هم به شیمی‌درمانی و هم ایمنی‌درمانی کمک موثری می‌کندـ Canva Pro

به گفته محققان اسرائیلی که روی داروی جدید دومنظوره برای درمان سرطان کار می‌کنند، نتایج مطالعات آزمایشگاهی و بررسی روی موش‌ها حاکی از اثرگذاری این شیوه درمانی جدید است.

این نانوذره اولین داروی مبتنی بر آر.ان.ای (RNA) است که هم به شیمی‌درمانی و هم ایمنی‌درمانی کمک موثری می‌کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، مطالعه این دارو روی موش‌ها امیدبخش بود و نشان داد که این درمان می‌تواند در روند شیمی‌درمانی برای حمله به تومورها کمک کند، ضمن اینکه فرایند ایمنی‌درمانی را بهبود بخشد.

ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) نوعی از درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با سرطان مقابله کند. ایمنی‌درمانی از گلبول‌های سفید خون و اندام‌ها و بافت‌های سیستم لنفاوی در این مسیر کمک می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با موفقیت‌آمیز بودن نتایج این مطالعه، گروه تحقیقاتی دانشگاه تل‌آویو اکنون بر توسعه بیشتر پژوهش خود تمرکز کرده‌ و امیدوار است آزمایش‌های انسانی این دارو را آغاز کند.

دکتر سئوک‌ بیوم یونگ، یکی از دانشمندانی که در این پژوهش نوآورانه فعالیت می‌کند درباره این یافته جدید توضیح داد: «به‌طور معمول اهداف شیمی‌درمانی و ایمنی‌درمانی یکسان نیستند، به این معنی که انجام هر دو روش با یک دارو دشوار است. با این حال ما این کار را انجام دادیم و دارویی پیدا کردیم که هم به روند شیمی‌درمانی و هم ایمنی‌درمانی کمک می‌کند.»

«شیمی‌ـ‌ایمنی‌درمانی»، که شیمی‌درمانی را با ایمنی‌درمانی ترکیب می‌کند، هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و داروهای متعددی در مراحل آزمایش‌های بالینی قرار دارند، اما به‌عنوان گزینه احتمالی برای درمان برخی از انواع سرطان در نظر گرفته می‌شود.

دو روش درمانی موجود برای درمان سرطان می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، به این شکل که در حالی‌ که شیمی‌درمانی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، ایمنی‌درمانی سلول‌های سیستم ایمنی را تشویق می‌کند که سلول‌های سرطانی باقی‌‌مانده را شناسایی و به آن‌ها حمله کند. با این حال، بسیاری از بیماران از روش ترکیبی شیمی‌ـ‌ایمنی‌درمانی بهره‌مند نمی‌شوند زیرا در داروهای موجود هدف‌گذاری دقیقی انجام نمی‌شود.

در نوآوری جدید که پروفسور دان پی‌یر، معاون تحقیق و توسعه دانشگاه تل‌آویو، آن را هدایت می‌کند، یک نانوذره منفرد قادر است در دو عرصه مختلف کار کند. در این روش، از نانوذراتی استفاده می‌شود که بار خود را تنها در سلول‌های هدف‌گذاری‌شده خاص آزاد می‌کنند و به این ترتیب، مواد مربوط به شیمی‌درمانی به سلول‌های سرطانی و داروهای ایمنی‌درمانی به سلول‌های ایمنی ارائه می‌شود.

پروفسور دان پی‌یر در این زمینه توضیح داد: «داروی مد نظر ما حساسیت سلول‌های سرطانی مقاوم به شیمی‌درمانی را افزایش می‌دهد، در حالی که سلول‌های ایمنی را دوباره تقویت می‌کند و آن‌ها را به سلول‌های سرطانی حساس می‌کند. بنابراین، با یک نانوذره کاملا هدفمند، ما دو درمان مختلف و متفاوت را هم‌زمان ارائه می‌کنیم.»

او همچنین افزود: «ما این فرایند را در دو نوع مدل آزمایشگاهی آزمایش کردیم و در هر دو مورد شاهد اثر مثبت آن بودیم.»

دکتر یونگ، دانشمندی از کره جنوبی که در انجام این تحقیق مشارکت دارد، نیز با ابراز امیدواری از نتیجه‌بخش بودن مطالعات بیشتر روی این داروی جدید گفت: «شیمی‌ـ‌ایمنی‌درمانی امیدوارکننده‌ترین راهکار ضد‌سرطان امروز است.»