شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گزارشگر ویژه انتخاب کرد

انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور افغانستان در ماه مهر سال گذشته تصویب شده بود.

ریچارد بنت، پیش از این نیز در افغانستان کار کرده است - news.un.org

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۲ فروردین (اول آوریل) ریچارد بنت را با ‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در افغانستان انتخاب کرد. ریچارد بنت، با تایید خبر انتخابش در سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر در افغانستان در توییتی نوشت که در یک ماموریت جدید، مسئول بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان شده است. آقای بنت افزود: «به تقویت صدای زنان، مردان و کودکان افغانستان متعهدم.»

رینا امیری، نماینده ایالات متحده آمریکا برای زنان افغانستان که چند ماه پس از سقوط کابل به دست طالبان به این سمت گماشته شد از معرفی ریچارد بنت از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرد و گفت: «گزارشگر ویژه برای مستند‌سازی وضعیت حقوق بشر در افغانستان ضروری است و آقای ریچارد بنت باید به سراسر افغانستان و تمام شهروندان این کشور دسترسی نامحدود داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخاب ریچارد بنت در حالی صورت گرفت که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه مهر سال گذشته (۱۴۰۰) قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا تصویب کرد و بر اساس آن باید یک گزارشگر ویژه برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان تعیین شود. این اقدام با استقبال اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شد، اما در آن زمان پاکستان، چین و روسیه با آن مخالفت کردند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد علاوه بر نظارت و بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان و ارائه راهکار برای بهبود آن، باید به طالبان نیز در زمینه انجام وظایف حقوق بشری‌اش کمک کند.

تلاش‌های سازمان ملل متحد برای انتخاب گزارشگر ویژه به منظور بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سلطه طالبان با نقض شدید موازین حقوق بشری مواجه شد. در حال حاضر زنان افغان اجازه ندارند در اداره‌های دولتی یا نهادهای خصوصی کار کنند و دختران بالاتر از کلاس ششم نیز نمی‌توانند به مدرسه بروند. همچنین گزارش‌ها از افغانستان حاکی از افزایش میزان فقر و بیکاری در این کشور است.