شورای همکاری خلیج فارس: از پیوستن حوثی‌ها به گفت‌وگوهای ریاض استقبال می‌کنیم

پس از اعلام آتش‌بس سه‌روزه ازسوی حوثی‌ها، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی نیز اعلام کرد که عملیات‌ نظامی خود را به‌صورت موقت متوقف می‌کند

نمایندگان سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از آتش‌بس موقت طرف‌های درگیر در یمن استقبال کردند- Fayez Nureldine / AFP

عبدالعزیز العویشق، معاون دبیرکل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس، پنجشنبه، ۳۱ مارس، گفت که دعوت از حوثی‌ها برای پیوستن به گفت‌وگوی گروه‌های یمنی‌ها در ریاض همچنان روی میز است.

حوثی‌ها که با نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در نبردند، از تصمیم احزاب و جناح‌های یمنی برای گردهمایی و گفت‌وگو استقبال کردند، اما گفتند تنها در صورتی به این گفت‌وگوها می‌پیوندد که در یک کشور بی‌طرف برگزار شود.

گفت‌وگوهای یک‌هفته‌ای ریاض در حالی از چهارشنبه، ۳۰ مارس، آغاز شد که حوثی‌ها و ائتلاف عربی هر یک به‌صورت یک‌جانبه، آتش‌بس موقت اعلام کرده‌اند.

نمایندگان سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از آتش‌بس موقت طرف‌های درگیر در یمن استقبال کردند و یک آتش‌بس جامع‌تر را خواستار شدند. 

پس از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی حوثی‌ها، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی نیز اعلام کرد که از روز چهارشنبه عملیات‌ نظامی خود را به صورت موقت، متوقف می‌کند.

این اقدام‌ طرف‌های درگیر در جنگ یمن که هفت سال به طول انجامیده و ده‌ها هزار قربانی به جا گذاشته است، در پی آن صورت گرفت که سازمان ملل از طرف‌های درگیری خواست در طول ماه رمضان آتش‌بس اعلام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل، و تیم لندر، نماینده ویژه ایالات متحده، در گردهمایی گروه‌های یمنی در ریاض این آتش‌بس‌ را گامی در مسیر درست خواندند. گراندبرگ گفت: «یمن به آتش‌بس نیاز دارد. من با همه طرف‌ها در تماسم تا از آغاز ماه رمضان آتش‌بس برقرار شود. این آتش‌بس به حل بحران سوخت کمک می‌کند و امکان رفت‌وآمد را بیشتر می‌کند.»

دو منبع به رویترز گفتند که این آتش‌بس در ازای مجوز پهلوگیری کشتی‌های سوخت‌رسان در بندر حدیده، که در کنترل حوثی‌ها است، و نیز برقراری چند پرواز تجاری از فرودگاه صنعا پیشنهاد شده است.

هر دو طرف در برابر پذیرش یک آتش‌بس پایدار مقاومت می‌کنند. حوثی‌ها خواهان آن‌اند که پیش از هرگونه گفت‌وگو درباره آتش‌بس‌، محاصره دریایی و هوایی نیروهای ائتلاف عربی لغو شود؛ در حالی که ائتلاف عربی که حریم دریایی و هوایی یمن را در کنترل دارد، لغو محاصره را هم‌زمان با یک توافق امکان‌پذیر می‌داند.

بیشتر از جهان