فیس‌بوک شرکتی برای انتشار روایت‌های منفی درباره تیک‌تاک استخدام کرد

متا، شرکت مادر فیس‌بوک، برای دریافت مطالب و نامه‌های منفی منتشر‌شده در روزنامه‌های مهم درباره این اپلیکیشن چینی، شرکتی به نام تارگتد ویکتوری را استخدام کرد

تیک‌تاک متعلق به بایت‌‌دنس، یک شرکت فناوری چینی، است که به‌عنوان رقیبی سرسخت برای فیس‌بوک ظاهر شده است‌ـ LOIC VENANCE / AFP

بنا بر گزارشی جدید، فیس‌بوک برای بی‌اعتبار کردن (اپلیکیشن) تیک‌تاک به یک شرکت مشاوره راست‌گرا پول پرداخت کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، متا، شرکت مادر فیس‌بوک، برای دریافت مطالب و نامه‌های منفی منتشر‌شده در روزنامه‌های مهم درباره این اپلیکیشن چینی، شرکتی به نام تارگتد ویکتوری (Targeted Victory) را استخدام کرد.

براساس ایمیل‌های این شرکت که واشنگتن‌پست آن‌ها را به دست آورده، تارگتد ویکتوری به کارمندان خود گفته است: «این پیام را بدهید که هرچند الان متا کیسه‌بوکس محسوب می‌شود، تیک‌تاک است که تهدید واقعی است؛ به‌خصوص به‌عنوان یک اپلیکیشن خارجی که در به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که نوجوانان از آن‌ها استفاده می‌کنند، رتبه اول را دارد.»  

تیک‌تاک متعلق به بایت‌‌دنس، یک شرکت فناوری چینی، است که به‌عنوان رقیبی سرسخت برای فیس‌بوک ظاهر شده است. سال گذشته، تیک‌تاک از فیس‌بوک و حتی گوگل پیشی گرفت و پربازدیدترین وب‌سایت جهان شناخته شد و گاهی اوقات، خود اپلیکیشن هم نسبت به فیس‌بوک یا اینستاگرام (که آن هم متعلق به متا است) بیشتر دانلود شده است. این در حالی است که کاربران فیس‌بوک به‌شدت ریزش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین، شاید تعجبی نداشته باشد که متا احتمالا اقدام‌های شدیدی برای مقابله انجام دهد‌ــ اما این راهکار اخیر بیشتر در سیاست معمول است تا در فناوری. تارگتد ویکتوری کار خود را در مقام مشاور نامزدهای جمهوری‌خواه شروع کرد و هنوز صدها میلیون دلار از کارزارهای تبلیغاتی حزب جمهوری‌خواه دریافت می‌کند. زک موفات، مدیرعامل این شرکت، مدیر دیجیتال کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری میت رامنی در سال ۲۰۱۲ بود.

براساس ایمیل‌هایی که واشنگتن‌پست به دست آورده است، این شرکت اکنون برای فیس‌بوک کار می‌کند. این گزارش تصویری از مبارزه‌ای سرسختانه برای مخدوش کردن تصویر تیک‌تاک در اخبار ارائه داده است که تا جای ممکن، حواس [مخاطب] را از مشکلات فیس‌بوک منحرف می‌کند.

یکی از کارمندان تارگتد ویکتوری خطاب به سایر کارکنان نوشت: «اگر بتوانیم این را در یک پیام گسترده‌تر قرار دهیم که لوایح/پیشنهادهای فعلی جایی نیستند که [دادستان ایالت کل] یا اعضای کنگره باید متمرکز شوند، امتیاز اضافی می‌گیریم.»

دیگری پرسید: «آیا در بازارهای شما نمونه‌های بومی از مطالب داغ‌شده/ روایت‌های بد تیک‌تاک وجود دارد؟ هدف این است که روایت‌هایی با عناوینی مثل از رقص تا خطر: چطور تیک‌تاک به مضرترین فضای رسانه‌های اجتماعی برای کودکان تبدیل شد، دریافت کنیم.»

به گزارش واشنگتن پست، این شرکت حتی موفق شد شایعه‌ای راه بیندازد مبنی بر اینکه چالش «به یک معلم سیلی بزنید» که مدارس، پلیس و رسانه‌های خبری محلی درباره آن هشدارهای نگران‌کننده‌ای دادند، از تیک‌تاک بیرون آمد؛ اما طبق گزارش [پایگاه خبری] اینسایدر، چنین چالشی اصلا وجود نداشت و شایعه در مورد آن از فیس‌بوک شروع شد.

روایت امروز واشنگتن‌پست نه تنها کار ما را نادرست جلوه می‌دهد، بلکه نکات کلیدی آن کاملا اشتباه است. ما سعی کردیم با واشنگتن‌پست تماس بگیریم تا با آن‌ها بیشتر صحبت کنیم، اما از آن‌ها پاسخی دریافت نکردیم. من می‌خواهم درباره نگرانی‌هایم حرف بزنم.

زک موفات (ZacMoffat@) ۳۰ مارس ۲۰۲۲

مدیرعامل تارگتد ویکتوری در ایمیلی به ایندیپندنت از شرکت خود دفاع کرد.

موفات گفت: «روش معمول تارگتد ویکتوری این است که گروه‌های دوحزبی را به نمایندگی از مشتریان ما مدیریت کند. همه می‌دانند که ما چندین سال با متا کار کرده‌ایم و به کاری که انجام داده‌ایم، افتخار می‌کنیم.»

مدیرعامل ضمنا در یک رشته توییت، گزارش واشنگتن‌پست را محکوم کرد و گفت که گروه‌های تارگتد ویکتوری دو‌حزبی‌اند. شایعات درباره تیک‌تاک از منابع خبری خارجی منتشر شده است و این شرکت در مورد دخالت متا در نامه‌هایی که به سردبیران روزنامه‌ها می‌فرستاد، باز و بدون جانبداری رفتار کرده است.

موفات نوشت: «روایت امروز واشنگتن‌پست نه تنها کار ما را نادرست جلوه می‌دهد، بلکه نکات کلیدی آن نیز کاملا نادرست است. ما به کاری که انجام دادیم تا خطر تیک‌تاک را برجسته کنیم، افتخار می‌کنیم.»     

سخنگوی متا نیز از این کارزار دفاع کرد.

اندی استون، نماینده متا، به واشنگتن‌پست گفت: «ما معتقدیم همه بسترهای مجازی از جمله تیک‌تاک باید مطابق با موفقیت روبه‌رشد خود، موشکافانه‌ بررسی شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان