نزدیک به سه میلیون خانواده در خانه‌های ناامن زندگی می‌کنند

تنگناهای اقتصادی امکان نوسازی خانه‌های فرسوده را از ایرانیان گرفته است

تا زمانی که مشکلات معیشتی مردم این محلات حل نشود، برای مشارکت در برنامه‌های نوسازی آمادگی نیست - bu.edu

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: «بیش از دو میلیون و ۶۳۰ هزار ساختمان و بنای مسکونی بافت فرسوده دارند و فاقد هرگونه سازه اعم از بتنی و فلزی‌‌اند.» به گفته او، این بناها به شدت نامقاوم‌ و قطعا در معرض خطرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به سرشماری مسکن در سال ۱۳۹۵، افزود که بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارامد شهری وجود دارد که نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی است.

محمد آیینی با بیان اینکه تاکنون فقط ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده در ایران نوسازی شده‌اند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «در صورتی‌ که سرعت نوسازی را نسبت به سال‌های گذشته ۱۰ برابر بیشتر کنیم، روند معکوس می‌شود و نوسازی بر فرسودگی پیشی می‌گیرد.»

او به مشکلات اقتصادی ساکنان بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت تا زمانی که مشکلات معیشتی مردم این محلات حل نشود، برای مشارکت در برنامه‌های نوسازی آمادگی نخواهند داشت.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی «محرومیت‌زدایی»، «مردمی‌ کردن» و «استفاده از جوانان محلات برخوردار و ورود سرمایه‌گذاران» را به عنوان سه‌ گام اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد و مدعی شد که این کار با حمایت‌ نهادهایی همچون ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و سازمان بهزیستی امکان‌پذیر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر آمار دو میلیون و ۶۳۰ هزار بنای فرسوده‌ای که معاون وزیر اعلام کرد، مبنا قرار گیرد، به معنای آن است که نزدیک به سه میلیون خانوار در ایران در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که مقاوم و امن نیستند.

پیش‌تر روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: «پنج میلیون و ۷۴۰ هزار واحد مسکونی در ایران که جمعیتی حدود ۲۱ میلیون نفر را در خود جای داده، فرسوده‌اند.»

آذر ۱۳۹۹ نیز مهدی عبوری، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی، گفته بود که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و ناکارامد زندگی می‌کنند. این به معنای آن است که جان بیش از ۲۰ میلیون نفر ایرانی در معرض خطر جدی است اما تنگناهای اقتصادی به آنان امکان نمی‌دهد خانه‌هایشان را نوسازی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مقام‌های دولتی از سال‌ها پیش وعده دادند که از نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال حمایت می‌کنند اما آمار بانک مسکن از سال ۱۳۹۸ به بعد حاکی از آن است که حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت کردند.

محمد آیینی به‌تازگی اعلام کرد که سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران افزایش یافت و به ۶۰۰ میلیون تومان رسید اما به گفته او، این وام قرار است فقط به واحدهایی تعلق بگیرد که در اطراف زیارتگاه‌های این چهار شهر قرار دارند. به‌ عبارت‌ دیگر این تسهیلات با هدف نوسازی بافت فرسوده و نجات شهروندان از زندگی در محیط ناامن داده نمی‌شود و هدف اصلی آن اجرای پروژه‌های زیارتگاهی در تهران، مشهد، قم و شیراز است.

بیشتر از اقتصاد