اتوبوس‌خواب‌ها مجبورند ساعت ۴ صبح در سوز سرما پیاده شوند

رئیس شورای شهر تهران از زاکانی خواسته بود «بساط اتوبوس‌خوابی» را جمع کند 

نخستین گزارش‌ها درباره رواج پدیده‌ اتوبوس‌خوابی اوایل دی ماه در رسانه‌ها منتشر شد - ایسنا

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره رواج پدیده «بی‌آر‌تی خوابی» برخی افراد بی‌خانمان، شهرداری تهران اعلام کرد ۲۰ دستگاه اتوبوس را برای استراحت شبانه این افراد در نقاط مختلف شهر مستقر می‌کند. حالا پس از گذشت چند هفته از این ماجرا، اتوبوس‌خواب‌ها می‌گویند که مجبورند ساعت ۴ صبح از اتوبوس‌ها پیاده شوند و دوباره بلیت بخرند و در سرمای زمستان به اتوبوس‌های شرکت واحد پناه ببرند. 

اوایل دی‌ماه بود که نخستین گزارش‌ها درباره رواج پدیده‌ اتوبوس‌خوابی در رسانه‌ها منتشر شد. این موضوع واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و از آنجا که با گسترش پدیده فقر در جامعه ارتباط مستقیم داشت، انتقاد‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد. با این حال مسئولان شهرداری تهران با بهره‌برداری تبلیغاتی از موج خبری ایجاد شده، اعلام کردند که ۲۰ دستگاه اتوبوس را با عنوان «اتوبوس خواب» یا «اتوبوس شب» در نقاط مختلف تهران مستقر می‌کنند. 

این خبر را احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، اعلام کرد و گفت: «این طرح تا زمانی که سرما جان و سلامت کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را تهدید می‌کند، ادامه دارد.»

حالا با گذشت کمتر از یک ماه از اعلام این خبر و استقرار اتوبوس‌های شب در تهران، اتوبوس‌خواب‌ها و برخی رانندگان می‌گویند که فقط چند ساعت می‌توانند در این اتوبوس‌ها بمانند. مسئول باجه بلیت‌فروشی یکی از خطوط اتوبوسرانی با تایید این موضوع گفت: «اتوبوس‌هایی که اینجا مستقر شده‌اند، ۴ صبح آن‌ها را پیاده می‌کنند و سرما و تاریکی شب هنوز نرفته است که باید دنبال جای دیگری باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از رانندگان اتوبوس هم گفت: «اتوبوس‌های شب هم راهکار موقت‌اند. آب‌ها که از آسیاب افتاد، دوباره اوضاع به روال قبل برمی‌گردد. این‌ها دوباره مجبورند هر شب در بی‌آرتی بخوابند.»

به گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز، همین راهکار موقتی هم مشکل این افراد را حل نکرده است؛ چون بی‌آرتی‌خواب‌ها باید ساعت ۴ صبح پیاده شوند، دوباره بلیت بخرند و سوار اتوبوس‌های شرکت واحد شوند. به گفته مسئول باجه فروش بلیت، «برای بلیت نزدن هم یک ایستگاه مانده به ایستگاه آخر می‌توان پیاده و دوباره سوار شد.» برخی از بی‌آرتی خواب‌ها که این‌گونه از هزینه بی‌آرتی خوابی کم می‌کنند، باید منتظر بمانند تا اتوبوس بعدی برسد؛ یک ربع یا نیم ساعت خواب کمتر و انتظار در سرما برای اینکه هزینه‌ها کمتر شود. 

روابط عمومی سازمان خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری اتوبوس‌خواب‌ها را ساعت ۴ صبح پیاده می‌کند، گفت که پایان ساعت کاری اتوبوس‌های تهران ۵ صبح است و از این ساعت به بعد، افراد بی‌خانمان می‌توانند به گرمخانه‌ها مراجعه کنند.

با وجود ادعای روابط عمومی این سازمان، به نظر می‌رسد که باید ریشه این اقدام را در مطالبه رئیس شورای شهر تهران از شهرداری جست‌وجو کرد؛ مهدی چمران پیش‌تر از شهرداری تهران خواسته بود «بساط» اتوبوس‌های شب را جمع کند. اگرچه شهرداری تهران هنوز این اقدام را کامل انجام نداده است، پیاده کردن افراد بی‌خانمان در ساعت ۴ صبح آن هم در سرمای زمستان می‌تواند مقدمه‌ای برای اجرای خواست رئیس شورای شهر تهران باشد. 

مهدی چمران که در نخستین واکنش خود به پدیده اتوبوس‌خوابی گفته بود که این بحث‌ها «حاشیه‌ای‌»‌اند، روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، خشم خود را از انتشار گزارش‌های مربوط به این موضوع در رسانه‌های خارج از ایران ابراز کرد و در صحن علنی شورای شهر گفت که از شهردار تهران خواسته است این بساط را جمع کند. او همچنین مدعی شد که کارتن‌خواب‌ها در اتوبوس‌ شب می‌خوابند، در حالی که گزارش‌های میدانی رسانه‌ها نشان می‌دهد اغلب این افراد روزها کار می‌کنند و شب‌ها برای استراحت به اتوبوس‌ها پناه می‌برند. این افراد می‌گویند به دلیل غیربهداشتی بودن فضای گرمخانه‌ها حاضر نیستند به این مراکز مراجعه کنند.

یکی از اتوبوس‌خواب‌ها با تایید این موضوع به پایگاه خبری تجارت‌نیوز گفت: «گرمخانه بهداشتی نیست. محیط کثیفی دارد. چند بار برای خوابیدن تا در گرمخانه هم رفتم، اما نتوانستم آنجا بروم آن‌قدر که کثیف است».