تعداد مبتلایان به کرونا در آسیا از ۱۰۰ میلیون نفر گذشت

عمده این موارد ناشی از ابتلا به زیرشاخه بی‌ای.۲ سویه اومیکرون است

کره جنوبی از نظر میانگین روزانه تعداد موارد جدید گزارش‌شده در جهان پیشتاز است - Reuters

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آسیا روز چهارشنبه از ۱۰۰ میلیون نفر گذشت.

به گزارش رویترز، کشورهای آسیایی در معرض افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند که عمده این موارد ناشی از ابتلا به زیرشاخه بی‌ای.۲ سویه اومیکرون است.

کشورهای آسیایی به طور متوسط هر دو روز، یک میلیون ابتلای جدید به کووید-۱۹ را گزارش می‌کنند و قاره آسیا که نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده، ۲۱ درصد از کل موارد گزارش‌شده را به نام خود ثبت کرده است.

نوع بسیار مسری اما کمتر کشنده بی.ای ۲ سویه اومیکرون آمار ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر در کشورهایی مانند کره جنوبی، چین و ویتنام را به بالاترین حد خود رساند، به طوری که بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، این سویه اکنون تقریبا ۸۶ درصد از موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد.

کره جنوبی از نظر میانگین روزانه تعداد موارد جدید گزارش‌شده در جهان پیشتاز است و از هر چهار مورد ابتلای گزارش‌شده، یک مورد از این کشور است و در حالی که تعداد موارد ابتلای جهانی به کرونا از اوایل ماه مارس کاهش یافت، این کشور همچنان روزانه به طور میانگین بیش از ۳۰۰ مرگ را گزارش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین نیز در تلاش است بدترین شیوع کوید-۱۹ از آغاز همه‌گیری را مهار کند. افزایش موارد ابتلا در شانگهای که با زیرشاخه بی.ای ۲ شدت گرفت، مسئولان این کشور را واداشت قرنطینه‌های گسترده‌ای برقرار کنند. این شهر روز دوشنبه یک قرنطینه دو مرحله‌ای برای ۲۶ میلیون ساکن خود به مرحله اجرا گذاشت و برای مهار شیوع این ویروس، پل‌ها، بزرگراه‌ها و مسیرهای ارتباطی به سایر نقاط را بست.

چین از ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۵ هزار مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ گزارش کرد که این رقم از آمار گزارش‌شده در کل سال ۲۰۲۱ بالاتر است و اگرچه چین ۹۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرد، افراد مسن به اندازه کافی دوز تقویت‌کننده نزدند و این موضوع آن‌ها را در برابر ابتلا به کووید آسیب‌پذیر کرد.

مسئولان چین اعلام کرده‌اند که به برنامه خود برای مهار شیوع کرونا پایبندند؛ اما برخی کارشناسان در مورد اثربخشی قرنطینه در مواجهه با اومیکرون تردید دارند.

آدریان استرمن، کارشناس آمار زیستی در دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید: «بررسی استرالیا و سایر نقاط جهان نشان می‌دهد که قرنطینه‌ها آنقدر هم که تصور می‌شود علیه اومیکرون موثر نیست و شاید با موج‌های بزرگ ابتلا مواجه شویم.»

در سوی دیگر، هند نیز به تنهایی ۴۳ میلیون مورد ابتلا به کووید را به خود اختصاص داده  که از مجموع موارد ابتلا در سه کشور آسیایی دیگر یعنی ژاپن، کره جنوبی و ویتنام بیشتر است.

در ۱۱ روز گذشته، هند کمتر از دو هزار مورد ابتلای روزانه به کووید-۱۹ را گزارش کرد؛ در حالی که اوج ابتلا در این کشور در ژانویه ۲۰۲۲، به طور متوسط بیش از ۳۰۰ هزار مورد گزارش شده بود.

در اوایل مارس ۲۰۲۲، آسیا از یک میلیون مرگ ناشی از کووید-۱۹ عبور کرد. این در حالی است که واکسن‌ها در مقایسه با سویه‌های قبلی، بر زیرمجموعه غالب بی‌ای.۲ تاثیر کمتری دارند و درباره افراد مسن نگرانی‌هایی وجود دارد. بر اساس مطالعات انجام گرفته، اومیکرون می‌تواند افرادی را که قبلا به انواع مختلف ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، دوباره آلوده کند.

بی‌‌ای.‌۲ نوعی «سویه مخفی» شناخته شده که ردیابی آن از موارد دیگر سخت‌تر است و اگرچه یک ژن شناخته‌شده در گونه بی‌‌ای.۱ امکان ردیابی آن با یک آزمایش پی‌سی‌آر معمولی را فراهم کرد، این موضوع در مورد بی‌‌ای.‌۲‌ و بی‌‌ای.‌۳ -که شیوع آن هم رو به افزایش است- مصداق ندارد.

با این حال شواهد نشان می‌دهد که شدت بیماری بر اثر ابتلا به این سویه هم کمتر است.

بیشتر از جهان