گونه بی‌ای.‌۲‌؛ از سویه جدید اومیکرون چه می‌دانیم؟

گونه جدید سویه اومیکرون که به نام بی‌ای.‌۲‌ شناخته می‌شود، اکنون در سراسر جهان غالب است

بی‌‌ای.‌۲ نوعی «گونه مخفی» است که ردیابی آن سخت‌تر از موارد دیگر است - STR / AFP

گونه بی‌‌ای.‌۲‌ سویه اومیکرون در بسیاری از کشورهای اروپا و آسیا باعث افزایش ابتلا به کرونا شده و نگرانی‌ها را در مورد احتمال شروع موج جدید این بیماری در ایالات متحده افزایش داده‌ است؛ اما تاکنون از گونه بی‌‌ای.‌۲‌ چه اطلاعاتی منتشر شده است؟ به گزارش رویترز و به گفته سازمان بهداشت جهانی، بی‌‌ای.‌۲‌ که اکنون به سویه غالب در بیشتر کشورهای جهان تبدیل شده است، سرعت سرایت بیشتری از انواع دیگر سویه‌های اومیکرون یعنی بی‌‌ای.۱ و بی‌ای.۱.‌۱ دارد، با این حال شواهد نشان می‌دهد که شدت بیماری بر اثر ابتلا به این شاخه کمتر است.

موضوع دیگری که مشخص شده این است که نسبت به سویه‌های آلفا یا دلتا، واکسن‌ها در برابر گونه بی‌‌ای.‌۲‌ - همانند سایر انواع خانواده اومیکرون – موثرند. اگرچه با گذشت زمان، میزان محافظت در برابر این سویه نیز کاهش می‌یابد، اما طبق داده‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا، میزان محافظت پس از تزریق دوز تقویت‌کننده، مجددا بازیابی می‌شود و از بستری شدن در بیمارستان و مرگ تا حد زیادی پیشگیری می‌کند. بسیاری افزایش ابتلا به کرونا در چین هم‌زمان با شکسته شدن رکورد ابتلا به کووید-۱۹ در کشورهای اروپایی مانند آلمان و بریتانیا پس از یک دوره آرامش را ناشی از گونه بی‌‌ای.۲‌ می‌دانند.

با این حال اظهار نظر قطعی دراین‌باره آسان نیست، زیرا بی‌‌ای.‌۲ نوعی «گونه مخفی» که ردیابی آن سخت‌تر از موارد دیگر است، دانسته می‌شود. اگرچه یک ژن شناخته‌شده در گونه بی‌‌ای.۱ امکان ردیابی آن را با یک آزمایش پی‌سی‌آر معمولی فراهم کرد، این موضوع در مورد بی‌‌ای.‌۲‌ و بی‌‌ای.‌۳ - که شیوع آن هم رو به افزایش است - مصداق ندارد. در این میان، یکی از نگرانی‌های اساسی در مورد گونه بی‌ای.‌۲‌ این بود که آیا می‌تواند افرادی را که پیش از این به گونه بی‌ای.‌۱ اومیکرون مبتلا شده‌اند دوباره آلوده کند یا خیر. این نگرانی به خصوص از این جهت مهم بود که به نظر می‌رسید تعدادی از کشورها به مرز دو برابری ابتلا به اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های بریتانیا و دانمارک در این زمینه نشان داده‌اند در حالی که اومیکرون می‌تواند افرادی را که سابقه ابتلا به دلتا دارند، دوباره آلوده کند، در میان ده‌ها هزار نفری که به بی‌ای.۱ مبتلا شده بودند تنها تعداد انگشت‌شماری از ابتلا به بی‌ای.‌۲‌  یافت شده است.

با توجه به این موضوع، چرا این گونه جدید با شدت زیاد در حال گسترش است؟ دانشمندان در پاسخ به این سوال می‌گویند توضیح احتمالی برای افزایش اخیر ابتلا به بی‌ای.‌۲‌ می‌تواند هم‌زمانی پیدا شدن این ویروس با حذف محدودیت‌های بهداشتی در بسیاری از کشورها باشد.

دکتر اندرو پکوز، ویروس‌شناس در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور با تایید این احتمال می‌گوید: «گونه بی‌ای.‌۲ زمانی به گردش درآمد که الزام رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن در بسیاری از نقاط جهان برداشته شد.»

یکی دیگر از کارشناسان آمریکایی به نام اریک توپول، مدیر موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا نیز در این زمینه معتقد است: «هنوز زود است که بگوییم این ویروس موج جدیدی از ابتلا در ایالات متحده به وجود می‌آورد یا خیر؛ اما در هر حال باید بدانیم که این ویروس همچنان در گردش است و همچنان سلامت افراد به‌ویژه جمعیت‌های واکسینه نشده و آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند».

سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه دوم فروردین (۲۲ مارس) اعلام کرد با وجود کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به کرونا، تعداد مبتلایان در هفته گذشته ۷ درصد بیشتر شد. بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، بیش از ۱۲ میلیون بیمار جدید در یک هفته شناسایی شدند. درعین‌ حال، آمار مرگ‌ومیر تا ۲۳ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۳۳ هزار مورد در هفته رسید.

هانس کلوگه، رئیس بخش اروپایی سازمان بهداشت جهانی، با انتقاد از لغو محدودیت‌ها در کشورهای اروپایی گفت که موارد ابتلا به بیماری در بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان افزایش زیادی یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که هنگ‌کنگ و چین نیز در موج مرگبار ویروس کرونا گرفتار شده‌اند و به قرنطینه‌های گسترده اقدام کرده‌اند.