روایت هنر و افسانه در دل تلماسه‌های باستانی العلا

نجما، دختری فضانورد که از آینده به اینجا آمده و راه برگشت را نمی‌داند

دو سال از زمانی که نجما، دختر ستاره‌ها، مراقبه ابدی خود را بر روی تلماسه‌ای در بیابان آغاز کرد، می‌گذرد. او  حالا به چهره آشنای العلا در عربستان سعودی تبدیل‌شده است.

در سال ۲۰۲۰، در آغاز بهار و زمانی که میلیون‌ها نفر بر روی کره زمین نگران آینده خود در جریان همه‌گیری بیماری مرموز بودند، زنی از قرن بیست و پنجم، مانند تکه‌ای از یک ستاره سرگردان، در بیابان العلا در کنار گورپشته‌های باستانی سقوط کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیتا آلبوکرک، هنرمند نوگرایی که به اجرای آثار خلاقانه در بیابان‌ها شهره است، نجما را روی صخره نشاند. نجما (او هزار خورشید را بر آسمان گذاشت)، از جنس آلومینیوم ساخته شده و با رنگ‌دانه آبی کبالت پوشانده شده است. این رنگ که از دیرباز برای لعاب کاشی استفاده می‌شود پیوندی عمیق با خاک دارد.

بیابان‌ها مکان‌هایی برای اتصال به آسمان هستند. تاریکی و دور بودن از آلودگی نوری شهرها باعث می‌شود بهترین نما از آسمان و ستاره‌ها را در بیابان‌ها و در سکوت خلسه‌آورشان تجربه کرد.

این روایت به‌ویژه در العلا که رابطه طولانی با نجوم دارد و به داشتن آسمانی بدون غبار مشهور است معنا پیدا می‌کند.

کمی آن‌سوتر از نجما، دختری فضانورد که از آینده به اینجا آمده و راه برگشت را نمی‌داند، گورهای باستانی در چشم‌اندازی فرازمینی جا گرفته‌اند.

۱۱۱ گورپشته خیره‌کننده مدائن صالح که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش توسط نبطی‌ها در دامنه کوه‌ و صخره‌های این منطقه تراشیده شده‌اند میزبان گردشگران فراوانی است که برای دیدن آثار باستانی عربستان سعودی به این محل سفر می‌کنند.

بیشتر از سفر