اولیانوف: سرنوشت توافق هسته‌ای به ما بستگی ندارد

نماینده روسیه می‌‌گوید در مذاکرات وین سایر کشور‌ها «نگرانی‌های» دیگری دارند

«بورل حتی یک روز را هم در مذاکرات وین درباره برجام حضور نداشته و مجبور نیست وضعیت واقعی را درک کند»-JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف‌، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین گفت سرنوشت مذاکرات هسته‌ای وابسته به مسکو نیست و کشور‌های حاضر در مذاکرات، «نگرانی‌های» دیگری دارند.

این اظهارات اولیانوف‌ در واکنش به این گفته جوزپ‌ بورل، هماهنگ‌ کننده کمیسیون مشترک «برجام» درباره «مانع تراشی روسیه» در روند مذاکرات وین بیان شده است.

نماینده روسیه این گفته بورل را «ناشایست» دانست و در توییتر خود نوشت که «بورل حتی یک روز را هم در مذاکرات وین درباره برجام حضور نداشته و مجبور نیست وضعیت واقعی را درک کند.»

بورل به تازگی در پارلمان اروپا گفت که «دو هفته پیش ما تقریبا به توافق دست پیدا کرده بودیم، اما بعد روسیه مانع‌تراشی کرد.»

او هدف از این اقدام روسیه را تلاش برای یافتن اهرمی به منظور فشار به غرب در ارتباط با جنگ اوکراین اعلام کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفته بود روسیه می‌خواست مانع لغو تحریم‌های نفتی ایران شود، «چون اگر ایران تولیدات نفت را از سر بگیرد، بازار [جهانی انرژی] تامین خواهد شد و این به نفع روسیه نیست.»

به گفته او «روسیه با دریافت تضمین‌های لازم از مخالفت دست کشید، اما درخواست ایران برای حذف نام  سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، باعث توقف در پیشرفت مذاکرات شده است.»

مذاکرات هسته‌ای وین به منظور حصول توافقی تازه میان جمهوری اسلامی و غرب که چند ماه پس از به قدرت رسیدن دولت محافظه‌کار ابراهیم رئیسی در ایران آغاز شده، به خاطر حل نشدن برخی اختلاف‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

درخواست روسیه از آمریکا مبنی بر اینکه واشینگتن باید تضمین کتبی بدهد که تحریم‌های غرب علیه آن کشور به‌ دلیل حمله نظامی به اوکراین، بر همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تاثیر نخواهد گذاشت، در این مذاکرات وقفه‌ای کوتاه ایجاد کرد که مسکو پس از مدتی اعلام کرد این تضمین را دریافت کرده است.

در حال حاضر از درخواست جمهوری اسلامی برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از مهمترین اختلاف‌های موجود در مذاکرات وین نام برده می‌شود.

درخواست تضمین تهران از آمریکا برای خارج نشدن دوباره از توافق‌نامه «برجام» و رفع همه تحریم‌ها از دیگر موضوعات حل نشده در این دوره از مذاکرات است 

بیشتر از جهان