افزایش تنش آمریکا و اسرائیل به موازات پیشرفت مذاکرات وین

قرار است هفته آینده مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل برای گفت‌وگوی حضوری درمورد ایران به واشینگتن بروند

یک مقام دولت بایدن می‌گوید مقام‌های ارشد اسرائیل و آمریکا به‌طور مداوم در رایزنی‌های نزدیک درمورد ایران شرکت کرده‌اند- SAUL LOEB / AFP

درحالی‌که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در وین به مرحله‌ای حساس نزدیک می‌شود، شکاف‌ها و بدگمانی‌های پشت پرده میان دولت‌های اسرائیل و ایالات متحده آمریکا بر سر موضوع ایران شدت گرفته است.

وب‌سایت خبری- تحلیلی اکسیوس، روز چهارشنبه، اول اردیبهشت‌ماه، در گزارشی نوشت: «هرچند که آمریکا و اسرائیل، هر دو می‌خواهند از درگیری علنی آن‌طور که در جریان مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان دو کشور شکل گرفت، اجتناب کنند، نبود شفافیت، هماهنگی و اعتماد میان آن‌ها، موجب ابراز ناخشنودی هر دو طرف در خفا شده است.»

درحالی‌که آمریکا امیدوار است گفت‌وگو‌ها با ایران در وین به احیای برجام منتهی شود، اسرائیل به شکست این مذاکرات امید بسته است. در فاصله دور اول و دوم گفت‌وگوهای وین، اقدامی‌ که به‌وضوح خرابکاری اسرائیلی‌ها بود، به انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز ایران منجر شد.  

دو روز بعد از این انفجار، مقام‌های ارشد اسرائیلی و آمریکایی در دومین دور گفت‌وگوهای راهبردی دو کشور درمورد ایران شرکت کردند. 

در گزارش اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی حاضر در این گفت‌وگوها آمده است: «مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، ابراز نگرانی کرد که ایالات متحده آمریکا در جریان پیگیری دیپلماسی در قبال ایران، مواضع دولت اسرائیل را به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌دهد.»  

این مقام‌های اسرائیلی همچنین گفته‌اند که طرف آمریکایی نیز در این نشست، از این‌که اسرائیل بدون اطلاع کامل واشینگتن، درگیر عملیات نظامی و اطلاعاتی علیه ایران شده، ابراز نگرانی کرده است. 

مقام‌های اسرائیلی در این نشست بر حق و وظیفه خود برای دفاع از اسرائیل در برابر ایران تأکید کرده‌اند. آن‌ها به اکسیوس گفته‌اند که پیشاپیش درمورد عملیات‌های اخیر به ایالات متحده آمریکا اطلاع داده بودند و «این عملیات برای آن‌ها غافلگیرکننده نبوده است».   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، اسرائیلی‌ها مدعی‌اند دولت بایدن درمورد پیشنهادهایی که در مذاکرات وین ارائه می‌دهد، با آن‌ها به‌طور کامل شفاف نبوده است. یک مقام ارشد اسرائیلی در گفت‌وگو با اکسیوس، نمونه‌ای از این موارد را تحریم‌های غیرهسته‌ای عنوان کرده است که ایالات متحده لغوشان را در نظر دارد.

اما یک مقام ارشد دولت بایدن با رد این ادعاها، تأکید کرد که مقام‌های ارشد دو کشور به‌طور مداوم در رایزنی‌های نزدیک شرکت کرده‌اند و به اکسیوس گفت: «ایالات متحده و اسرائیل به این گفت‌وگوهای نزدیک و بی‌پرده ادامه می‌دهند.» 

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از ابراز نظر درمورد مذاکرات اخیر با دولت جو بایدن امتناع کرده است.

قرار است هفته آینده مقام‌های ارشد اسرائیلی ازجمله مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی؛ آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل؛ تامیر هیمن، فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل و یوسی کوهن، رئیس موساد؛ برای گفت‌وگو درمورد ایران به ایالات متحده آمریکا سفر‌کنند.      

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، برای بررسی مواضع سیاست‌هایی که هفته آینده در واشنگتن ارائه خواهد شد، با این مقام‌ها، به‌علاوه بنی گانتز، وزیر دفاع، و گابی اشکنازی، وزیر خارجه آن کشور، نشستی خواهد داشت. 

یکی از دستیاران ارشد نتانیاهو به اکسیوس گفت که میزان شکاف میان دیدگاه‌های اسرائیل و آمریکا تنها پس از دیدارهای حضوری هفته آینده مشخص می‌شود. او افزود: «ما فکر نمی‌کنیم که توافق نهایی شده باشد و تا وقتی که فرصت ارائه نظرات خود را داریم، برای این کار تلاش می‌کنیم و امیدواریم که تغییری ایجاد کند.»