کمک ۲۲ میلیون دلاری سازمان ملل و سازمان امداد اسلامی به افغانستان

از برنامه‌های این پروژه احیای ۲۰۰ سامانه آبیاری کشاورزی در سال جاری است که زمینه اشتغال برای بیش از ۱۵۸ هزار کارگر محلی فراهم خواهد کرد

با سقوط دولت افغانستان به دست طالبان در ۱۵ اوت، بخش بزرگی از اقتصاد این کشور سقوط کرد -JAVED TANVEER / AFP

برنامه توسعه سازمان ملل متحد و سازمان جهانی امداد اسلامی سه‌شنبه نهم فروردین (۲۹ مارس) یک پروژه جدید با هزینه ۲۲ میلیون دلار برای افغانستان اعلام کرد. این پروژه در ۹ استان افغانستان اجرا خواهد شد و زمینه اشتغال برای بیش از ۱۵۸ هزار کارگر محلی فراهم خواهد کرد. بخش دیگری از این پروژه به توانمندسازی زنان تاجر اختصاص دارد و هدف آن تقویت روند تولید مواد غذایی، تزریق پول نقد به اقتصاد محلی و حمایت از زنان کارآفرین به منظور تقویت اقتصاد خانواده‌ها در افغانستان است.

دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای در مورد این پروژه گفت احیای ۲۰۰ سامانه آبیاری کشاورزی در سال جاری از برنامه‌های این پروژه است که زمینه اشتغال بیش از ۱۵۸ هزار تن را فراهم خواهد کرد. این در حالی است که کشاورزی بخش عمده اقتصاد مردم افغانستان را تشکیل می‌دهد و در سال‌های اخیر سامانه‌های آبیاری کشاورزی در روستاها به دلیل جنگ‌های مداوم آسیب دیده‌اند. علاوه بر این، در پروژه جدید برنامه توسعه سازمان ملل به زنان کارآفرین مهارت‌های کارآفرینی، سرمایه‌گذاری نقدی و ورود به بازار آموزش داده می‌شود تا برای این زنان فرصت درآمدزایی و توانمندی بیشتر ایجاد شود.

عبدالله الدرداری، مسئول برنامه توسعه سازمان ملل برای افغانستان در این بیانیه گفت برنامه توسعه سازمان ملل متحد از همان آغاز بحران در افغانستان (۱۵ اوت ۲۰۲۱) بر اهمیت معیشت با‌عنوان یک راهبرد مبتنی بر جامعه برای نجات جان افراد و احیای اقتصاد محلی تاکید داشت. او گفت: «هدف این پروژه فقط تزریق نقدینگی به بازارها نیست؛ بلکه یکی از اهداف اساسی آن هموار کردن مسیر دسترسی مردم به بازارهای بزرگتر، مواد خام و انرژی بیشتر است تا پروژه‌های این چنینی، پایدار باقی بمانند.»

با سقوط دولت افغانستان به دست طالبان در ۱۵ اوت، بخش بزرگی از اقتصاد این کشور سقوط کرد و سبب بحران عظیم نقدینگی شد. در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان از بحران شدید اقتصادی و کمبود غذا رنج می‌برند؛ در حالی که مواد غذایی در بازارهای افغانستان موجود است، اما مردم توانایی مالی خریدن این اقلام را ندارند. عمیر حسن، مسئول سازمان جهانی امداد اسلامی در افغانستان با اشاره به این نکته گفت: «میلیون‌ها نفر در افغانستان نمی‌توانند به فرزندان خود غذا بدهند. آن‌ها تمام تلاش خود را برای زنده ماندن انجام می‌دهند، اما اقتصاد در حال فروپاشی است.» او تاکید کرد ما در این پروژه به افراد آسیب‌پذیر کمک نقدی پرداخت می‌کنیم تا امکانات لازم برای زنده نگه‌داشتن فرزندانشان و ایجاد یک آینده بهتر را به دست آورند.

پروژه جدید برنامه توسعه سازمان ملل در ۹ استان افغانستان (بلخ، بامیان، فاریاب، بغلان، هرات، قندهار، کنر، کندز و ننگرهار) اجرا خواهد شد. در این پروژه علاوه بر ۱۵۸ هزار کارگر محلی که درزمینه ترمیم و احیای سامانه‌های آبیاری مشغول به کار می‌شوند، به ۵۰۰۰  تن دیگر از افراد آسیب‌پذیر همچون افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و سالمندان کمک نقدی بدون قید و شرط پرداخت خواهد شد. این پروژه همچنان از ۱۲۰۰ شرکت کوچک یا متوسط ​​که زنان آن‌ها را مدیریت می‌کنند، حمایت خواهد کرد. این زنان با دریافت کمک نقدی هزار دلاری و آموزش‌ مهارت‌های تجاری و بازاریابی، امکان توسعه تجارت و دسترسی به بازارهای جدید را پیدا خواهند کرد.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان از ۵۰ سال پیش تاکنون در زمینه‌های تغییرات اقلیمی، توانمندسازی زنان، برابری جنسیتی، حکومت‌داری، حاکمیت قانون و معیشت فعالیت می‌کند. این برنامه در دو دهه اخیر بیشتر بر حمایت از حکومت‌داری، توسعه روستاها و توانمندسازی زنان متمرکز بوده است. تاثیر پروژه‌های برنامه توسعه سازمان ملل در روستاهای افغانستان با وجود اتلاف‌ فراوان بودجه‌ در پروژه‌های بین‌المللی‌ کاملا واضح بود.