نیاز جدی افغانستان به کمک‌های بشر دوستانه

۷۲ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند

مسؤولان در برنامه جهانی غذا در افغانستان می‌گویند که گرسنگی وعدم مصونیت غذایی بزرگ‌ترین چالش برای مردم افغانستان است - Aamir QURESHI / AFP

نوزدهم اوت روز جهانی بشردوستی است.

این روز در سال ۲۰۰۸ توسط سازمان ملل متحد نام‌گذاری شده است. در ۱۹ اوت سال ۲۰۰۳ بمب‌گذاری در هتلی در بغداد، باعث قتل ۲۲ کارمند سازمان ملل متحد از جمله نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد شد. پنج سال پس از آن سازمان ملل متحد این روز را برای حمایت و کمک به کسانی نام‌گذاری کرد که در جریان کمک‌ به حقوق بشر، به خطر می‌افتند.

کشور‌های زیادی در جهان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند. این کشور‌ها یا به دلیل فقر مداوم نیاز به این کمک‌ها دارند. یا جنگ باعث نیازمند شدن این کشور‌ها به کمک‌های بشردوستانه شده است. افغانستان نیز از جمله کشور‌هایی است که هم فقر و هم جنگ چهل‌ساله باعث شده تا بخش عمده‌ای از مردم این کشور به صورت مداوم به کمک‌های بشردوستانه نیازمند باشند. البته قبل از جنگ نیز، این کشور در زمره کشور‌های فقیر و نیازمند کمک‌ به شمار می‌رفت.

اما پس از آغاز جنگ‌های داخلی، عرصه فقر به شدت در افغانستان گسترده شد، تا جایی که گفته می‌شود نزدیک به ۷۲ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند. براساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر در حدود ۱۶ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز عاجل دارند. سازمان ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۰ تعداد افرادی که در افغانستان به کمک‌ نیاز داشتند در حدود ۱۲ میلیون نفر بود. اما با شیوع ویروس کرونا و ضربه خوردن عرصه‌های اقتصادی، ۴ میلیون شهروند دیگر نیز به این کمک‌ها نیازمند شده‌اند. همچنان مسؤولان در برنامه جهانی غذا در افغانستان می‌گویند که گرسنگی وعدم مصونیت غذایی بزرگ‌ترین چالش برای مردم افغانستان است.

در همین حال سازمان عفو بین‌االملل نیز می‌گوید که در حدود ۴ میلیون شهروند بی‌جا و مکان شده در افغانستان نیز به کمک‌ عاجل نیاز دارند.

مقام‌های سازمان عفو بین‌الملل در یک اعلامیه خبری گفته‌اند که ویروس کرونا باعث افزایش بی‌سرپناهان در افغانستان شده است که این افراد به صورت عاجل باید مورد توجه و کمک قرار بگیرند و بخشی از کمک‌های عاجل بشردوستانه برای این افراد در نظر گرفته شود. جنگ در ۴۰ سال گذشته بخش عمده‌ای از مردم افغانستان را دچار فقر، گرسنگی وعدم مصونیت غذایی کرده است و دولت افغانستان نیز به دلیل ناتوانی در عرصه تامین مالی به تنهایی نمی‌تواند به این افراد که بیش از ۴۵ درصد نفوس افغانستان را در بر می‌گیرد، رسیدگی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال دولت افغانستان به تازگی طرحی به دست گرفته است که در حدود ۹۰ درصد از مردم افغانستان را تحت کمک‌های بشردوستانه قرار دهد. طرح (دسترخوان ملی) که از سوی ریاست جمهوری افغانستان تنظیم شده و بانک جهانی نیز آن را حمایت مالی می‌کند، برای پنج میلیون خانواده افغان کمک‌های بشردوستانه ارائه خواهد داد. این طرح از حدود دو ماه قبل برنامه‌ریزی شد و قرار است به زودی روند اجرایی آن رسما آغاز شود. مطابق این طرح برای هر خانواده افغان بسته کمک مواد غذایی داده خواهد شد. هرچند این بسته مواد غذایی کوچک و برای یک بار است. اما دولت افغانستان به این باور است که برای خانواده‌های افغان که درآمد روزانه آنان گاهی به کمتر از یک دلار در روز می‌رسد، این بسته می‌تواند تا حدی کمک‌کننده باشد. هزینه‌ این طرح که در حدود ۲۴۴ میلیون دلار است، از سوی بانک جهانی پرداخته شده است.

با این حال نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان همچنان رو به افزایش است. پیش‌بینی می‌شود درصورت برقراری صلح و به نتیجه رسیدن مذاکرات میان طرف‌های درگیر، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان همچنان افزایش پیدا کند. زیرا در صورت برقراری صلح در افغانستان، بخش عظیمی از نیروی جنگ که از این شرایط نان می‌خوردند، بیکار خواهند ماند و با توجه به نبود زمینه‌های اشتغال به صورت فوری، برای عدم بازگشت این افراد به جنگ، باید تا مدتی کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها رسانده شود.

بیشتر از