ورود هیات‌های مذاکره‌کننده آتش‌بس به ترکیه

هیات‌های مذاکره‌کننده اوکران و روسیه وارد ترکیه شدند تا در مذاکرات آتش‌بس شرکت کنند

وزرای خارجه ترکیه و اوکراین- FATIH AKTAS / TURKISH FOREIGN MINISTRY / AFP

مذاکرات آتش‌بس که نخستین مذاکرات رودررو طی بیش از دو هفته گذشته میان اوکراین و روسیه است، در شهر استانبول برگزار می‌شود.

رویترز از خوشبینی مقامات آمریکایی و اوکراینی نسبت به پیشرفت در این مذاکرات خبر داده است. کی‌یف به دنبال آن است که بتواند بدون واگذاری حاکمیت یا تضعیف قلمرو، به آتش‌بس با روسیه دست پیدا کند. 

طبق ارزیابی‌ها، سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین از مباحث اصلی و سخت در جریان این مذاکرات باشد. پیش از این دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در مورد دور جدید مذاکرات گفته بود که ما حداقل برنامه‌ای که در نظر داریم مسائل بشردوستانه و حداکثر برنامه ما، رسیدن به آتش‌بس است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال رویترز نوشته که در آستانه شروع دور جدید مذاکرات، یک مقام ارشد از وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که پوتین برای سازش و مصالحه به منظور پایان دادن به این جنگ آماده نیست. وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین نیز گفت که نسبت به حاصل شدن پیشرفتی در این مذاکرات شک دارد.

اما زلنسکی در آستانه مذاکرات با تاکید براینکه اوکراین آماده بررسی بی‌طرفی است، گفته بود: «بی‌طرفی باید با تضمین‌های امنیتی طرف سوم حمایت شود و به رفراندوم گذاشته شود.»

خبرگزاری آناتولی نیز در آستانه برگزاری مذاکرات آتش‌بس در این کشور به نقل از اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نوشت: «ما رویکردی منصفانه نشان داده‌ایم که از حقوق، قوانین و حساسیت‌های هر روسیه و اوکراین در تمامی بسترهای بین‌المللی محافظت می‌کند. معتقدیم صلح عادلانه بازنده‌ای نخواهد داشت و ادامه درگیری‌ها به نفع هیچ کسی نیست.»

این مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که در ساعات پایانی یکشنبه شب، روسیه حملات موشکی گسترده و سنگینی را در نقاط مختلف اوکراین انجام داد.

نخستین دور مذاکرات میان مسکو و کی‌یف، مدتی پس از حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در بلاروس برگزار شد که بی‌نتیجه ماند. این مذاکرات در دور دوم نیز میان هیاتی از دو کشور برگزار شد. سومین دور مذاکرات نیز با حضور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی او در ترکیه برگزار شده بود. چهارمین دور مذاکرات که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده بود نیز به آتش‌بس منتهی نشد.

بیش از یک ماه قبل، روسیه با طرح مخالفت خود نسبت به پیوستن اوکراین به ناتو و پس از آن اعلام به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد.

بیشتر از جهان