جنگ در اوکراین و بحران نان در جهان عرب 

عده زیادی که زندگی‌شان پیش از این نیز دستخوش بحران بود، اکنون نگران تهیه نان شب‌‌اند

در خاورمیانه سفره مردم به نان یارانه‌ای گره خورده است - KHALED DESOUKI / AFP

لیال اسود، زنی که فروپاشی اقتصادی دو سال اخیر لبنان نفسش را گرفته بود، اکنون و با آغاز جنگ در اوکراین، به سختی می‌تواند از پس تهیه خوراک برای خانواده چهار نفری خود برآید. 

این زن خانه‌دار ۴۸ ساله، در حالی که در سوپرمارکتی به قیمت‌های گران روغن خوراکی نگاه می‌کرد، به خبرنگار اسوشیتدپرس گفت: « دیگر حتی نان را هم نمی‌‌شود بدیهی دانست.»

از لبنان، سوریه، و عراق گرفته تا سودان و یمن، مردم زیادی که زندگی‌شان پیش از این نیز دستخوش بحران بود، اکنون نگران تهیه نان شب‌ خودند. 

روسیه و اوکراین یک‌سوم صادرات گندم و جو در جهان را تامین می‌کردند. در خاورمیانه که سفره مردم در بیشتر کشورها به نان یارانه‌ای گره خورده است، جنگ در اوکراین فاجعه است. اوکراین از صادرکنندگان اصلی روغن آفتابگردان نیز بود که پخت بسیاری از خوراک‌ها به آن وابسته است. 

لاما فقیه، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «به زبان ساده، مردم، به‌ویژه در کشورهای جنگ‌زده یا بحران‌زده، دیگر توان تهیه خوراک مورد نیاز خود را ندارند.»

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول، با اشاره به این نکته که در اواخر سال ۲۰۱۰ افزایش قیمت نان در کشورهای عربی منجر به قیام‌هایی شد که «بهار عربی» نام گرفت، افزود: «وقتی قیمت‌ها افزایش شدید می‌یابد و مردم فقیر نمی‌توانند شکم فرزندان خود را سیر کنند، به خیابان‌ها می‌آیند.»

در عراق و سودان، سرخوردگی عمومی از وضعیت قیمت‌ مواد خوراکی همراه با تعطیلی نسبی بسیاری از خدمات دولتی، به چندین تجمع اعتراضی در هفته‌های اخیر انجامید. 

جنگ در اوکراین باعث شده است که بسیاری از کمک‌های بین‌المللی که پیش‌تر به جهان عرب سرازیر می‌شد، به سوی اوکراین و بیش از ۳.۷ میلیون پناهنده اوکراینی در اروپا تغییر جریان دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جویس مسویا، دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و معاون هماهنگی کمک‌های اضطراری، در ماه فوریه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که در سوریه ۱۴.۶ میلیون تن در سال جاری به کمک‌های بین‌المللی‌ وابسته‌اند. 

تنها ظرف یک ماه گذشته قیمت روغن نباتی و بسیاری از دیگر موارد خوراکی در سوریه دو برابر شد و قفسه‌های فروشگاه‌های تعاونی دولتی خالی از اجناس است. 

مصر، بزرگترین وارد کننده گندم جهان، در میان آسیب‌پذیرترین‌ها است و در حالی که یک سوم جمعیت ۱۰۳ میلیونی آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند، تورم به شدت در حال افزایش است. در غزه نیز از زمان آغاز جنگ در اوکراین قیمت‌ها افزایش یافته است. فایق ابو آکر، بازرگان اهل غزه، که از شرکتی در ترکیه روغن خوراکی، عدس، و ماکارونی وارد می‌کرد، به اسوشیتدپرس گفت: «در طول چهل سال کسب و کارم هرگز بحرانی شبیه به این ندیده بودم.»

بیشتر از جهان