تعلیق خودخواسته روزنامه روسی پس از هشدار کرملین

از زمانی که مسکو در ماه گذشته نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، فشارها علیه رسانه‌های آزاد روسیه افزایش یافته است

دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه روسی نوایا گازتا - Dimitar DILKOFF / AFP

روزنامه روسی نوایا گازتا که سردبیر آن دیمیتری موراتوف، از برندگان جایزه صلح نوبل سال گذشته است، روز دوشنبه، ۲۸ مارس، اعلام کرد که فعالیت‌های آنلاین و چاپی خود را تا پایان تهاجم روسیه به اوکراین (که کرملین آن را «عملیات ویژه» می‌خواند) به‌طور موقت متوقف می‌شود.

به نوشته فرانس ۲۴، این روزنامه که پیش‌تر برای رعایت قانون رسانه‌ای جدید، مطالبی را در مورد اقدام نظامی روسیه در اوکراین از وب‌سایت خود حذف کرده بود، اعلام کرد که روز دوشنبه هشدار دیگری سازمان خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه (Roskomnadzor) در مورد گزارش خود دریافت کرده است که باعث توقف فعالیت آن شده است.

نوایا گازتا در وب‌سایت خود نوشت: «ما انتشار روزنامه در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، و به صورت چاپی را تا پایان «عملیات ویژه در خاک اوکراین» به حالت تعلیق در می‌آوریم.»

موراتوف و خبرنگارانش در پیامی جداگانه برای خوانندگان، گفتند که تصمیم برای توقف فعالیت‌هایشان دشوار، اما ضروری بوده است.

 در یادداشت آن‌ها آمده است: «چیز دیگری وجود ندارد. برای ما، و می‌دانم، برای شما، این یک تصمیم افتضاح و دشوار است.»

 سازمان خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات، و رسانه‌های جمعی روسیه، اعلام کرد که نوایا گازتا هشدار دوم را به دلیل به رسمیت نشناختن این نهاد، صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمانی که مسکو در ماه گذشته نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، فشارها علیه رسانه‌های آزاد روسیه افزایش یافته است. اکثر رسانه‌های جریان اصلی و سازمان‌های تحت کنترل دولت، به گفتمان مورد نظر کرملین برای توصیف درگیری‌ها پایبندند.

اعلامیه نوایا گازتا پس از بسته شدن ایستگاه رادیویی «اخو مسکوی» در ماه جاری منتشر شد که یکی از معدود صداهای آزاد باقی‌مانده در رسانه‌های روسی بود. مقامات مسئول همچنین وب‌سایت‌های چندین رسانه، از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، و رادیو اروپای آزاد را مسدود کرده‌اند.

روز دوشنبه وزارت دادگستری روسیه «دویچه وله» آلمان را نیز به فهرستی از سازمان‌های رسانه‌ای اضافه کرد که آن‌ها را عوامل خارجی می‌نامد.

خوانندگان نوایا گازتا و فعالان ضدجنگ از این که دیگر نمی‌توانند این روزنامه را بخوانند، ابراز تاسف کردند.

بیشتر از جهان