ارز ترجیحی دارو بر خلاف وعده‌ها حذف می‌شود

وزارت بهداشت می‌گوید ارز ترجیحی را به بیمه‌گران می‌دهیم؛ نزدیک به ۹ میلیون ایرانی هیچ بیمه‌ای ندارند

با حذف ارز ترجیحی، احتمال افزایش چندین برابری قیمت انواع دارو تقویت می‌شود - رکنا

در حالی‌ که مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس از مدت‌ها پیش قول داده بودند که ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد ارز ترجیحی دارو در سال جدید حذف‌ شده است.

بهرام ‌عین‌اللهی مدعی شد که تخصیص ارز ترجیحی دارو به شرکت‌ها روندی «زمان‌بر» بود و با حذف این ارز، آن‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند.

اظهارات وزیر بهداشت واکنش‌های زیادی را در پی داشت؛ چرا که با حذف ارز ترجیحی، احتمال افزایش چندین برابری قیمت انواع دارو تقویت می‌شود و جان بسیاری از بیماران که بضاعت مالی ندارند، به خطر می‌افتد.

به دنبال انتشار گسترده این خبر، محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت: «در صورت حذف ارز ترجیحی، مابه‌التفاوت به جای پرداخت به تامین‌کننده عملا به مصرف‌کننده انتقال خواهد یافت.»

وزارت بهداشت ادعا می‌کند که منابع مالی ارز ترجیحی دارو از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به‌طور مستقیم به مردم اختصاص می‌یابد. علاوه بر سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، نیز این موضوع را تایید کرد. دارایی گفت: «در سال ۱۴۰۱ با انتقال منابع ارز ترجیحی به بیمه‌ها، ارز دارو مستقیما به دست بیماران می‌رسد و این سازوکار به از بین رفتن کمبودهای دارویی منجر خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، مجلس برای سال ۱۴۰۱ سه میلیارد دلار ارز برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تصویب کرده است و دولت اختیار دارد با «سازوکار مناسب» این یارانه را به دست مصرف‌کنندگان برساند.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در حالی پای سازمان‌های بیمه‌گر را پیش می‌کشند که وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرد ارز ترجیحی دارو حذف شده است.

حتی اگر گفته‌های سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو مبنا قرار بگیرد، باز هم انتقال ارز ترجیحی به سازمان‌های بیمه‌گر چالش‌هایی به دنبال خواهد داشت؛ چرا که بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، بین شش تا ۹ میلیون ایرانی هیچ بیمه‌ای ندارند.

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، بهمن ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد بیمه‌ها در پوشش هزینه‌ها قوی نیستند و بالای ۵۰ درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود.

درصورتی‌ که ارز ترجیحی دارو حذف شود، هزینه‌های سلامت از جیب مردم افزایش نیز می‌یابد و افرادی که هیچ‌ بیمه‌ای ندارند، مجبور می‌شوند داروهای موردنیاز خود را به چند برابر قیمت تهیه کنند.

ابراهیم رئیسی خرداد ۱۴۰۰، در جریان تبلیغات ریاست‌جمهوری، وعده داده بود که در دوران مسئولیت او، هزینه‌های درمان از جیب مردم به نصف کاهش می‌یابد؛ اما حالا نه‌ تنها هزینه‌های درمان نصف نشده‌اند بلکه با حذف ارز ترجیحی، موج جدید افزایش قیمت دارو نیز در راه است.

بیشتر از اقتصاد