کانادا: با افزایش تولید، نیاز کشورها به نفت روسیه را کاهش می‌دهیم

کانادا متعهد شده است که جز نفت ۱۰۰ هزار بشکه گاز طبیعی هم بیش از گذشته تولید کند

کانادا از نظر میزان صادرات نفت محدود است، زیرا خطوط لوله آن تقریباً با ظرفیت کامل در حال پمپاژ نفت است- Tolga AKMEN / AFP

در حالی که قیمت انرژی در نتیجه تحریم روسیه افزایش یافته است، کانادا اعلام کرد می‌تواند نفت، گاز، و اورانیوم بیشتری برای کمک به حل بحران جهانی انرژی تولید کند.  

کانادا در جایگاه  چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، متعهد شده است تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت اضافی به بازار عرضه کند.

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا، روز یکشنبه گفت همه کشورها متعهد هستند تا جایی که می‌توانند، در زمینه جایگزینی نفت و گاز روسیه کمک کنند.

 او به بی‌بی‌سی جهانی گفت که ۱۰۰ هزار بشکه گاز طبیعی هم بیش از گذشته تولید خواهد کرد.

این اقدام به دنبال درخواست‌های سایر کشورهای صنعتی در نشست وزیران انرژی جهان در آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در پاریس صورت گرفته است.

 آقای ویلکینسون گفت: «انتظار داریم تا پایان سال به حد کامل تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت و گاز بیشتر برسیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با این حال، این تنها کسری از کمبود سه میلیون بشکه در روز است که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه، تا ماه آینده از بازارهای جهانی خارج می‌شود.

کانادا از نظر میزان صادرات نفت محدود است، زیرا خطوط لوله آن تقریباً با ظرفیت کامل در حال پمپاژ نفت است، اما وزیر منابع طبیعی کانادا می‌گوید انتقال نفت از طریق لوله به ایالات متحده تنها گزینه‌ است. اگر چه هنوز مشخص نیست با توجه به نوع نفت کانادا، این کشور چه گزینه دیگری جز انتقال نفت به آمریکا در نظر دارد.

 با این حال، بزرگ‌ترین شرکت خطوط لوله کانادا به بی‌بی‌سی گفت که آماده است تا هر کاری که لازم باشد، برای افزایش امنیت انرژی برای آمریکای شمالی و اروپا انجام دهد.

 لوئیز دیکسون، تحلیلگر ارشد نفت، معتقد است که با توجه به منطقه‌ای بودن نفت خام کانادا که احتمالاً در بازار آمریکای شمالی باقی خواهد ماند، تأثیر عرضه اضافی کانادا اندک خواهد بود.

او گفت: «بحران اصلی انرژی در اروپا و آسیا رخ خواهد داد که پس از بهبود وضعیت کرونا، تقاضا افزایش یافته است.»

البته اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد که صادرات نفت خود را افزایش دهد، کانادا می تواند با افزایش صادرات به ایالات متحده به تامین نفت آمریکای شمالی کمک کند.

کانادا از جمله کشورهایی است که در تحریم نفت روسیه به ایالات متحده و بریتانیا پیوست. از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قیمت نفت تا حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

با این حال، بانک «جی پی مورگان» پیش‌بینی می‌کند که «تحریم‌های سخت‌گیرانه فعلی نسبت به نفت روسیه کاهش خواهد یافت و قیمت هر بشکه نفت در نیمه دوم سال جاری به حدود ۱۰۰ دلار خواهد رسید.»

در همین زمینه، صندوق بین‌المللی پول ابراز نگرانی کرده است که قیمت‌های بالاتر نفت باعث افزایش هزینه‌های تولید کالاها و انرژی ‌شود و درنتیجه، با ایجاد تورم به اقتصاد جهانی آسیب ‌رساند.

بیشتر از اقتصاد