اعتراض به تعطیلی مدارس دخترانه؛ زنان دوباره به خیابان بازگشتند

شماری از دانش‌آموزان دختر نیز در این تظاهرات شرکت کردند و خواستار بازگشایی مدرسه‌ها شدند

«جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان»، با انتشار یک قطعنامه‌ تعطیلی مدرسه‌های دخترانه را محکوم کرد - Ahmad SAHEL ARMAN /AFP

شنبه ششم فروردین (۲۶ مارس) اعتراض به تعطیلی مدرسه‌های دخترانه، یک بار دیگر زنان معترض افغانستان را به خیابان‌های کابل کشاند. شماری از دانش‌آموزان و معلمان مدرسه‌های دخترانه نیز معترضان را همراهی کردند.

معترضان با شعار «آموزش‌وپرورش حق مسلم ماست» خواستار اقدام جدی جامعه بین‌المللی علیه تصمیم ضد‌ انسانی طالبان شدند. گروه‌های اعتراضی زنان در هفت ماه گذشته به شیوه‌های مختلف علیه دستورها و اقدام‌های طالبان اعتراض کردند. این اعتراض‌ها در بیشتر موارد با خشونت و سرکوب شدید طالبان مواجه شد.

طالبان شماری از زنان معترض را بازداشت و شکنجه کرد و آنان را به اعتراف اجباری در مقابل دوربین رسانه‌ها وادار کرد. به دلیل همین فشارها و سرکوب‌ها اعتراض‌های خیابانی زنان‌ جایش را به اعتراض‌های خانگی و فردی داد. اما با تعطیلی مدرسه‌های دخترانه‌، زنان معترض دوباره به خیابان‌ها آمدند.

شماری از دانش‌آموزان دختر نیز در این تجمع اعتراضی شرکت کردند و خواستار بازگشایی مدرسه‌ها شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان»، با انتشار یک قطعنامه‌ تعطیلی مدرسه‌های دخترانه را محکوم کرد و از زنان و مردان در سراسر افغانستان خواست تا اعتراضشان را به تصمیم اخیر طالبان نشان دهند.

در این قطعنامه آمده است: «ما از مطالبه‌ حقوق اساسی مردم به‌ویژه حقوق زنان کوتاه نمی‌آییم، حقوق اساسی زنان باید به آنان پس داده شود.»

عارفه فاطمی، یکی از شرکت‌کنندگان این اعتراض به ایندیپندنت فارسی گفت: «در تظاهرات امروز، آموزگاران و دانش‌آموزان ما را همراهی کردند و در مقابل وزارت معارف تجمع کردیم. خواست معترضان «‌اجازه آموزش برای همه دختران افغانستان است.» فاطمی گفت در این زاهپیمایی شماری از خبرنگاران نیز حضور داشتند.

گروه طالبان با وجود این‌که اعلام کرد همه دختران و پسران می‌توانند از روز سوم فروردین به مدرسه بروند، اما صبح روز سوم فروردین از تصمیمش عقب‌نشینی کرد و به مدرسه‌های دخترانه دستور داد که فقط دانش‌آموزان کلاس اول تا ششم اجازه ورود به مدرسه را دارند و دختران دانش‌آموز در مقطع دبیرستان، با اندوه و ناامیدی مدرسه را ترک کردند. این تصمیم طالبان، واکنش‌های شدید ملی و بین‌المللی را در پی داشت.