مذاکره امیرعبداللهیان با مقام‌های سوریه و لبنان، تلاش برای حفظ نفوذ منطقه‌ای ایران

سفر وزیر خارجه ایران به دمشق و بیروت یک هفته پس از دیدار غیرمنتظره بشار اسد از امارات صورت گرفت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در بیروت، با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: «ما تحولات لبنان را با دقت دنبال می‌کنیم و دوست و حامی این کشور در روزهای دشوار و در دوره‌های آرامش آن‌ایم. ما آمادگی داریم در شرایط سخت کنونی لبنان با این کشور دوست خود همه‌گونه همکاری داشته باشیم».

او افزود: «ما نتایج این تحولات را به نفع کل منطقه و لبنان می بینیم و بر اساس اطلاعاتمان به آینده منطقه و همچنین نتایج مذاکرات [احیای برجام] خوش‌بین‌ایم.»

امیرعبداللهیان پیش از دیدار از لبنان، در راس هیئتی عالی‌رتبه برای مذاکرات با مسئولان ارشد سوریه درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تقویت روابط دوجانبه، به دمشق سفر کرده بود. او در این سفر با فیصل المقداد، همتای سوری خود، دیدار کرد و گفت: «سوریه و ایران در یک سنگرند و ایران حامی رهبری، دولت و ملت سوریه است و روابط میان دو کشور در بهترین شرایط خود قرار دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین سفر امیرعبداللهیان به سوریه از زمان روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی است.

دیدار امیرعبداللهیان از سوریه و لبنان یک هفته پس از آن صورت گرفت که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، پس از انزوایی که بیش از یک دهه طول کشید، برای نخستین بار در یک سفر رسمی، به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، رفت و با شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس دولت، نخست‌وزیر و حاکم دبی، و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، دیدار کرد.

عبدالقادر عزوز، مشاور نخست‌وزیر سوریه، با اشاره به سفر بشار اسد به امارات متحده عربی، گفت: «این سفر یک پیشرفت دیپلماتیک مهم در برابر تلاش‌ها برای تضعیف ثبات در منطقه است و پیامدهای این دیدار به نفع امنیت ملی اعراب خواهد بود.»

برخی ناظران می‌گویند جمهوری اسلامی ایران در تکاپو است تا از نزدیکی حکومت سوریه به کشورهای عرب که ممکن است به کاهش نفوذ ایران در سوریه بیانجامد، جلوگیری کند. سوریه و لبنان در سال‌های گذشته از مناطق اصلی نفوذ جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در منطقه بوده‌اند.