امیرعبداللهیان: درباره لغو تحریم‌ها هنوز به نقطه پایانی نرسیده‌ایم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافق در کوتاه‌مدت دست‌یافتنی است

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند خواست آن‌ها رفع همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است- عکس شفقنا

در حالی‌ که کشورهای غربی درباره طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران در وین هشدار داده‌اند و گروکشی روسیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران، روند مذاکرات را با چالش جدی مواجه کرده است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «در موضوع لغو تحریم‌ها، همچنان به نقطه پایانی نرسیده‌ایم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، او بعد از دیدار با عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: «ما برای یک توافق خوب، قوی و پایدار آماده‌ایم، ولی نه به قیمت عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران.»

روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و حالا قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن برجام، روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌های بین‌المللی مستثنا کند و از کشورهای غربی تضمین کتبی بگیرد. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند مذاکرات هسته‌ای در آخرین نقطه به‌دلیل شرط‌های جدید روسیه، در آستانه شکست قطعی قرار دارد. به گفته آنان، طرف‌های مذاکره در وین نمی‌توانند برای انطباق با شرط‌های جدید روسیه راهی بیابند و به همین دلیل احتمال دارد که مذاکرات وین پس از ۱۱ ماه متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی دوجانبه میان ایران و روسیه درباره این وضعیت فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند خواست آن‌ها رفع همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است اما گزارش‌های رسیده از مذاکرات وین که برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی نیز آن را تایید کرده‌اند، حاکی از آن است که حکومت ایران لغو تحریم علی خامنه‌ای و نهادهای زیر مجموعه او و خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی را به‌عنوان پیش‌شرط توافق مطرح کرده است.

در این شرایط، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافق در کوتاه‌مدت دست‌یافتنی است.

عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی پس از توافق هسته‌ای، بیشترین نگرانی را برای مسکو ایجاد کرده است؛ به‌خصوص اینکه پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه، امکان دارد ایران به رقیب جدی این کشور در زمینه نفت و انرژی تبدیل شود. افزایش صادرات نفت ایران به کشورهای غربی فرصت می‌دهد تحریم‌های بیشتری را بر روسیه اعمال کنند.