تاکید ایران و سوریه بر همکاری‌ اقتصادی و مبارزه با تحریم‌های غرب

این سومین سفر امیرعبداللهیان به‌ سوریه از زمان تصدی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، سوم فروردین‌ماه، در راس هیئتی از مسئولان آن وزارتخانه وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد و با مقام‌های ارشد آن کشور ازجمله بشار اسد، رئیس جمهوری و فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها تحکیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور به‌منظور مقابله با تحریم‌های غرب، روند مذاکرات احیای برجام و دیگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

این سومین سفر امیرعبداللهیان به سوریه در طول هفت ماه گذشته و از زمان تصدی وزارت امور خارجه در دولت ابراهیم رئیسی، در اوایل شهریورماه است. او هفتم شهریورماه، تنها چهار روز پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، و همچنین ۱۷ مهرماه نیز در سفرهایی به دمشق، با بشار اسد و فیصل مقداد دیدار کرده بود.  

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه صبح، با بشار اسد دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به توجه جدی به توسعه همکاری‌های اقتصادی با سوریه، تسهیل حمل‌و‌نقل و ترانزیت و اهمیت تعاملات و مبادلات مردمی میان دو کشور، گفت: «در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، فصل جدیدی از مناسبات آغاز شده است.» 

امیرعبداللهیان ضمن استقبال از «روند عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با سوریه»، گفت که جمهوری اسلامی ایران با هر جنگی، ازجمله در یمن و اوکراین، مخالف و خواستار حل‌و‌فصل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز سیاسی است. 

سفر وزیر خارجه ایران به سوریه، چند روز پس از آن انجام شده است که بشار اسد، برای نخستین‌بار پس از آغاز جنگ در کشورش در حدود یازده سال پیش، به یک کشور عرب منطقه، امارات متحده عربی سفر و با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان درمورد مذاکرات احیای برجام در وین هم گفت: «ما در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی هستند که علاقه‌مند به حل موضوعات و رسیدن به توافق هستند، لیکن آن‌ها باید در عمل نیز حسن نیت خود را نشان دهند.»

او در نشست خبری مشترک خود با همتای سوری‌اش نیزاعلام کرد که «بیش از هر زمان دیگری به توافق در وین نزدیک شده‌ایم» و «اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، آماده‌ایم توافق را با حضور وزیران خارجه در وین نهایی کنیم».

خبرگزاری رسمی سوریه‌، سانا، نوشته است که در دیدار امیرعبداللهیان با اسد، پرونده‌های «همکاری‌های دائمی» دو کشور و «تلاش‌های دو طرف برای پیگیری اجرای توافق‌های دوجانبه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، با وجود تحریم‌های غرب بر دو کشور»، بررسی شد. 

براساس این گزارش، در این دیدار تداوم همکاری‌های دو کشور در زمینه «مبارزه با تروریسم» مورد بررسی قرار گرفت و امیرعبداللهیان با تاکید دوباره بر «ایستادگی کشورش در کنار سوریه و مردم آن تا آزادسازی تمامی اراضی این کشور»، نقش سوریه را در ثبات منطقه بسیار مهم دانست.

بشار اسد در این دیدار گفت که امروز دستیابی به توافق برسر پرونده هسته‌ای ایران برای تامین منافع ایران، منطقه و موازنه جهانی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌ جمهوری سوریه همچنین با اشاره به سرعت تحولات در منطقه گفت: «پس از شکست آمریکا در افغانستان و به‌ویژه پس از تحولات اوکراین مشخص شده است که آمریکا و ناتو نمی‌توانند کاری را در جهان از پیش ببرند؛ بنابراین کشورهای منطقه به‌دنبال صف‌بندی‌های جدید برای جایگزینی حمایت‌های آمریکا هستند.»

امیرعبداللهیان علاوه‌بر این روز چهارشنبه با فیصل مقداد، وزیر امورخارجه و علی مملوک، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 به گفته فیصل مقداد، در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، یکی از موضوع‌های بحث، بررسی راه‌های مبارزه با تحریم‌ها و «اقدام‌های اقتصادی اجباری و غیرقانونی تحمیلی» بر دو کشور بوده است.

مقداد آذرماه نیز در سفرش به تهران نیز از توجه ویژه‌ سوریه به تقویت روابط تجاری با ایران و استقبال آن کشور از هر تلاشی که بتواند به تحریم‌ها پایان دهد، خبر داده و گفته بود: «از هرگونه مشارکت با حضور ایران در سوریه استقبال می‌کنیم.»

امیرعبداللهیان در ادامه سفر خود، قرار است از سوریه به لبنان برود.