وزیر امور خارجه ایران در سوریه به‌دنبال چیست؟

«ایران با نزدیک‌تر شدن به توافق هسته‌ای، احتمالا حمله‌های پهپادی و موشکی علیه اسرائیل و همچنین استقرارش در سوریه را افزایش خواهد داد»

سفر امیرعبداللهیان به سوریه، هم‌زمان با احیای روابط آن کشور با دیگر کشورهای عربی، «نمایشی از روابط مستحکم بین تهران و دمشق» است- AFP

چند روز پس از سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به امارات متحده عربی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه، سوم فروردین‌ماه، در راس هیئتی از مقام‌های آن وزارتخانه وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد.

امیرعبداللهیان در این سفر با بشار اسد و همچنین فیصل مقداد، وزیر امور خارجه و علی مملوک، مشاور امنیت ملی سوریه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترکی که با همتای سوری خود برگزار کرد، از رویکرد آشتی‌جویانه امارات متحده عربی در قبال سوریه استقبال کرد و همچنین از نزدیک شدن تهران به توافق برسر برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی خبر داد.

حمله روسیه به اوکراین هم یکی از مسائل مورد گفت‌وگو در دیدار امیرعبداللهیان با مقام‌های سوریه بود؛ جای تعجب نیست که در این موضوع، جمهوری اسلامی ایران و سوریه، هر دو در کنار روسیه ایستاده و گفته‌اند که «نگرانی‌های امنیتی آن درمورد اوکراین را درک می‌کنند».  

مقداد در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران، گفت: «روسیه از همه ما دفاع می‌کند و از حق حاکمیت خود دفاع می‌کند.»

خبرگزاری رسمی سوریه‌، سانا، نوشته است که در دیدار امیرعبداللهیان با اسد، دو طرف بر اهمیت تثبیت روابط بین‌الملل و تلاش برای جلوگیری از به خطر افتادن موازنه بین‌المللی و «بازداشتن کشورهای غربی از تهدید صلح و امنیت بین‌المللی» توافق کردند.

وزیر امور خارجه ایران در دمشق، درمورد سفر اسد به امارات متحده عربی هم صحبت کرد و گفت: «رویکرد جدید برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه مورد استقبال و خرسندی ما است.»

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، سفر امیرعبداللهیان به سوریه، هم‌زمان با احیای روابط آن کشور با دیگر کشورهای عربی را «نمایشی از روابط مستحکم بین تهران و دمشق» دانسته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۱۰ روز پیش از این سفر، جمهوری اسلامی ایران در یک حمله موشکی به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، محلی در نزدیکی کنسولگری جدید ایالات متحده و محل استقرار نیروهای آمریکایی را هدف قرار داد و مدعی شد که به یک پایگاه موساد، سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل، حمله کرده است. همچنین گزارش‌‌هایی منتشر شده است، مبنی‌بر اینکه در ماه گذشته، ایالات متحده پهپادهای ایرانی را که به‌سمت اهدافی در اسرائیل ارسال شده بودند، در عراق رهگیری و منهدم کرده است. 

اورشلیم‌پست، سفر امیرعبداللهیان به سوریه را در کنار پیش‌زمینه رویدادهای اخیر قرار داده و نوشته است: «ایران به‌وضوح درمورد توانایی‌های خود پیام می‌دهد.»

در ماه گذشته، برخی گزارش‌ها از نوعی «جنگ سرد» میان ایران و روسیه، دو متحد اصلی رژیم بشار اسد، برسر تحت کنترل گرفتن مناطقی در شرق سوریه منتشر شده بود. همچنین برخی رسانه‌های ترک، به‌تازگی گزارش داده‌اند که با تمرکز روسیه بر مسئله اوکراین، ممکن است ایران به‌دنبال افزایش نقش خود در سوریه باشد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، امیرعبداللهیان در دیدار روز چهارشنبه‌اش با اسد نیز بار دیگر بر «ایستادگی کشورش در کنار سوریه و مردم آن تا آزادسازی تمامی اراضی این کشور» تاکید کرده است.

به نوشته اورشلیم‌پست، «این موضوع می‌تواند پیامدهایی برای اسرائیل داشته باشد؛ ایران با نزدیک‌تر شدن به توافق هسته‌ای، احتمالا حمله‌های پهپادی و موشکی خود علیه اسرائیل و همچنین استقرارش در سوریه را افزایش خواهد داد».