زنان سعودی می‌توانند به نیروهای مرزبانی بپیوندند

وزارت دفاع عربستان سعودی از اسفند ۱۳۹۹ راه را برای پیوستن زنان به نیروهای مسلح آن کشور باز کرد

زنانی که برای این شغل پذیرفته شوند، با درجه نظامی سرباز وارد نیروهای مرزبانی می‌شوند- Twitter/ @arabnews

وزارت کشور عربستان سعودی روز پنجشنبه، چهارم فروردین‌ماه، از آغاز پذیرش و ثبت‌نام زنان برای پیوستن به نیروهای مرزبانی با درجه سرباز خبر داد.

اداره کل پذیرش مرکزی آن وزارتخانه اعلام کرد که داوطلبان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه، ششم فروردین‌ماه، تا همین ساعت روز پنجشنبه، ۱۱ فروردین، درخواست‌های خود را از طریق بخش مشاغل درگاه خدمات اینترنتی «ابشر» ارسال کنند.

براساس برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، وزارت دفاع این کشور، به‌عنوان گامی دیگر در راستای حضور گسترده‌تر زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، از اسفندماه سال ۱۳۹۹ (فوریه ۲۰۲۱)، راه را برای پیوستن زنان در کنار مردان به نیروهای مسلح آن کشور باز کرد. 

از آن زمان به بعد، زنان واجد شرایط می‌توانند برای استخدام در درجه‌های نظامی مختلف، از سرباز تا گروهبان در ارتش، نیروی دفاع هوایی سلطنتی، نیروی دریایی سلطنتی، نیروی راهبردی موشکی و خدمات پزشکی نظامی درخواست بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهریورماه ۱۴۰۰ (سپتامبر ۲۰۲۱) نخستین گروه سربازان زن سعودی پس از گذراندن ۱۴ هفته آموزش اولیه، از مرکز آموزش کادر زنان نیروهای مسلح این کشور فارغ‌التحصیل شدند.  

تا سال‌های گذشته، فرصت‌های شغلی برای زنان سعودی به نقش‌هایی مانند معلمی و کار در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی محدود می‌شد. 

اما در پنج سال گذشته، همگام با برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، برای تنوع‌بخشیدن به اقتصاد کشور و گشایش‌های اجتماعی برای زنان، مشارکت آنان در بازار کار، تقریبا دو برابر شده و به ۳۳ درصد رسیده است. زنان اکنون می‌توانند مشاغلی را انتخاب کنند که پیش از این تنها به مردان اختصاص داشت.

تمایل زنان سعودی برای حضور در حوزه‌های مختلف جامعه تا اندازه‌ای است که در ماه‌های گذشته پس از انتشار آگهی ثبت‌نام از زنان برای استخدام ۳۰ راننده قطار تندرو در عربستان سعودی و پایان مهلت نام‌نویسی، اعلام شد ۲۸هزار متقاضی برای پذیرش در این شغل، درخواست داده‌اند.

بیشتر از جهان