نخستین گروه زنان نظامی ارتش عربستان سعودی فارغ‌التحصیل شدند

براساس برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی از ماه فوریه سال جاری استخدام زنان برای نیروهای مسلح آغاز شد

 نخستین گروه زنان ۱۴ هفته دوره آموزشی خود را که از اواخر ماه مه آغاز شده بود، به‌طور رسمی به پایان رساندند- تصویر از حساب توییتر وزارت دفاع @modgovksa

هفته گذشته در عربستان سعودی نخستین گروه سربازان زن از مرکز آموزش کادر زنان نیروهای مسلح این کشور فارغ‌التحصیل شدند. 

این گروه سربازان زن، ۱۴ هفته دوره آموزشی خود را که از اواخر ماه مه آغاز شده بود، به‌طور رسمی با موفقیت به پایان رسانده‌اند. وزارت دفاع عربستان سعودی روز اول سپتامبر ۲۰۲۱ با انتشار ویدیویی در حساب توییتر خود، تصاویری از مراسم فارغ‌التحصیلی و پایان دوره آموزش نظامی آن‌ها را منتشر کرد.   

براساس برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این کشور به‌عنوان گامی دیگر در راستای حضور گسترده‌تر زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، از ماه فوریه سال جاری، پذیرش و استخدام زنان برای نیروهای مسلح را آغاز کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در راستای همین برنامه‌های اصلاحات اجتماعی ولیعهد سعودی، از ۲۴ ماه ژوئن سال  ۲۰۱۸، به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی پایان داده شد و آن‌ها برای نخستین‌بار به‌طور رسمی در این کشور اجازه دریافت گواهینامه و رانندگی کردن را به‌دست آوردند. علاوه‌بر این، وزارت دادگستری عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد که زنان پس از طلاق می‌توانند به‌طور مستقیم حق حضانت کودکان را دریافت کنند. در راستای همین اصلاحات، زنان در سه شهر آن کشور می‌توانند برای دیدن مسابقات ورزشی در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند و همچنین از ماه اوت سال ۲۰۱۹ زنان بالای ۲۱ سال مجازند که به‌طور مستقل سفر کنند.       

سرلشکر عادل البلاوی، رئیس اداره آموزش نیروهای مسلح عربستان سعودی، در بیانیه‌ای با اشاره به «تغییرات تاریخی» در پادشاهی عربستان سعودی، برنامه آموزش نظامی برای زنان را ازجمله مواردی دانست که به دولت این کشور در راستای دستیابی به اهداف آینده خود کمک می‌کند. او در مراسم فارغ‌التحصیلی سربازان زن، مرکز آموزشی جدید برای زنان را مطابق با استانداردهای کیفی بین‌المللی در این زمینه معرفی کرد و گفت: «این مرکز ماموریت مهمی برعهده دارد و بر ارائه برنامه‌های آموزشی ممتاز و یک محیط آموزشی مطلوب متمرکز است.»

البلاوی افزود: «هدف از این کار بهبود کلی عملکرد نیروهای نظامی است که به اهداف وزارت دفاع در آینده کمک می‌کند.»