دادستان اوکراین: تجاوز جنسی، «ابزار جنگی» سربازان روس

ایرینا وندیکتووا گفت جرم مورد ادعا در بروواری، حومه شرق پایتخت اوکراین، صورت گرفته است

ایرینا وندیکتووا، دادستان کل اوکراین- Aleksey Filippov / AFP

سربازان روسیه متهم شده‌اند که از تجاوز به عنف «به‌مثابه ابزار جنگی استفاده می‌کنند»، و دادستان کل اوکراین سربازان متجاوز را متهم کرد به خانه‌ای در نزدیکی کی‌یف حمله کردند، مردی اوکراینی را با گلوله از پای درآوردند و به همسرش تجاوز کردند.

ایرینا وندیکتووا گفت جرم مورد ادعا در بروواری، یکی از حومه‌های شرقی پایتخت، صورت گرفته است. او افزود که فرزند قربانی در زمان وقوع حادثه حضور داشته است.

ایندیپندنت نتوانسته است صحت این ادعا را تایید کند.

پیش‌تر در هفته جاری، دادستان کل کشور در پست‌های رسانه‌های اجتماعی گفت که دولت در حال بررسی این اتهام است، از زمان تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین در ماه گذشته، این اولین بار است که اتهام تجاوز جنسی علیه روس‌ها مطرح می‌شود.

خانم وندیکتووا جزئیات یا شواهد بیشتری برای تایید این ادعا ارائه نکرد. در نتیجه، مشخص نیست گفته شده این حمله چه زمانی اتفاق افتاده است.

لسیا واسیلنکو، نماینده پارلمان اوکراین، در واکنش به این گزارش‌ها، گفت:«در جنگ جهانی دوم، روس‌ها به ۲ میلیون آلمانی تجاوز کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«روسیه باز هم از تجاوز جنسی به‌مثابه ابزار جنگی استفاده می‌کند. این بار در اوکراین. تاریخ دوباره تکرار می‌شود.»

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز پیش‌تر در ماه جاری اتهام‌های تجاوز جنسی را متوجه نیروهای روسیه کرد.

کولبا که از طریق ویدیویی در رویدادی که به میزبانی اتاق فکر چتم‌هاوس در لندن برگزار شده بود، صحبت می‌کرد، گفت سربازان مسکو در اوکراین جرائم جنسی مرتکب شده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا پوتین باید در آینده به دلیل جنایات جنگی محاکمه شود، گفت:«زمانی که  بر سر شهرهایتان بمب می‌بارد، وقتی سربازان در شهرهای اشغالی به زنان تجاوز می‌کنند‌ــ و موارد متعددی داریم که، متاسفانه، سربازان روس به زنان در شهرهای اوکراین تجاوز کرده‌اند‌ــ البته که صحبت درباره کارآمدی قوانین بین‌المللی دشوار است.»

روز چهارشنبه، ایالات متحده آمریکا کرملین را به ارتکاب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان اوکراینی متهم کرد. با این حال، به تجاوز جنسی اشاره‌ صریح نکرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «گزارش‌های معتبر متعددی از حملات کور و حملاتی که به‌عمد غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، و همچنین سایر قساوت‌های» نیروهای روس وجود داشته است. او توجه ویژه‌ای را به حملات به شهر محاصره‌شده ماریوپل جلب کرد که گفته می‌شود اکنون به «خاکستر سرزمینی مرده» شبیه است.   

© The Independent

بیشتر از جهان