کارشناسان آمریکایی مستندسازی و بررسی جنایات جنگی روسیه در اوکراین را آغاز کردند

وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داد که واشنگتن و متحدانش از هزینه‌دار کردن حمایت پکن از مسکو دریغ نخواهند کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- Olivier Douliery/Pool via REUTERS

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد کارشناسان آمریکایی در حال مستندسازی و ارزیابی جنایات جنگی بالقوه روسیه در اوکراین‌اند.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت که شخصا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که گفت در اوکراین جنایات جنگی رخ داده، موافق است.

او اضافه کرد: «هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان یک جنایت جنگی است.»

جو بایدن روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را «جنایتکار جنگی» نامید. ادعایی که کرملین آن را رد کرد و «نابخشودنی» دانست.

آمریکا و کشورهای متحد آن از روسیه به دلیل حمله تهاجم نظامی به اوکراین و حمله به مناطق غیرنظامی به‌شدت انتقاد کرده‌ و توقف آن را خواستار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن گفت احتمال دارد روسیه به‌طور نظام‌مند مقام‌های محلی در اوکراین را برباید و آن‌ها را با دست‌نشاندگان خود جایگزین کند و این روند آغاز شده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین گفت که تاکنون هیچ تلاش معناداری از سوی روسیه برای پایان دادن به جنگ از طریق دیپلماسی مشاهده نشده است. او در بخش دیگری از اظهارات خود کشته شدن یک شهروند آمریکایی در اوکراین را نیز تایید کرد.

بلینکن گفت بایدن برای شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روشن خواهد کرد که چین بابت هر گامی که در حمایت از روسیه برمی‌دارد، مسئول خواهد بود.

به گفته او، ایالات متحده نگران است که چین با ارائه تجهیزات نظامی مستقیما به روسیه کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه چین از محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین خودداری کرده و وانمود می‌کند بی‌طرف است، افزود: «چین مسئولیت دارد از نفوذ خود بر پوتین برای دفاع از اصول و موازین بین‌المللی استفاده کند.»

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه هشدار داد که واشنگتن و متحدانش از هزینه‌دار کردن حمایت پکن از مسکو دریغ نخواهند کرد.

بیشتر از جهان