احتمال پذیرش روسیه به‌عنوان خریدار مازاد اورانیوم ایران در توافق هسته‌ای جدید

قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، با نقش روسیه در توافق هسته‌ای جدید با ایران مخالفت کرده‌اند

براساس توافق اولیه برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، مسکو با خرید مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران موافقت کرده بود- AFP/ BEHROUZ MEHRI

مقام‌های آمریکایی این هفته گفتند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، موضوع اجازه دادن به روسیه برای خرید مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران براساس شرایط توافق هسته‌ای جدید را در دست بررسی دارد.

براساس توافق اولیه برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، به‌منظور جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران، مسکو با خرید مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران موافقت کرده بود و در توافق جدید نیز ممکن است همین نقش برای روسیه احیا شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، سوم فروردین‌ماه، در این زمینه گفت: «آیا برای روسیه، بازی‌کردن همان نقشی که پیش از تصمیم خروج [آمریکا] از برجام در این توافق برعهده داشت، یعنی پذیرش و پرداخت هزینه برای اورانیوم غنی‌شده تا سطح بالا برای دور کردن آن از دسترس ایران به‌منظور جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای، نقشی عملی است؟ من فکر می‌کنم این نقشی است که ما مایلیم درباره‌اش تامل کنیم. بله.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفته است که نقش روسیه در خرید اورانیوم مازاد از ایران، «جزئی اساسی از چگونگی اطمینان از محدود ماندن برنامه هسته‌ای ایران» بود. او افزود: «اکنون، ما مجبور نیستیم که برای هیچ عنصر خاصی از توافق به هیچ کشور مشخصی تکیه کنیم، اما این نقشی است که در گذشته روسیه برعهده داشت- نقشی عملی که لزوما اهمیت سیاسی نداشت، اما اهمیت کاربردی داشت.»

این درحالی است که اوایل ماه جاری، زمانی که مفاد توافق هسته‌ای جدید با ایران نزدیک به نهایی‌شدن بود، روسیه با درخواستش برای دریافت تضمین مبنی‌بر این‌که روابط تجاری آن کشور با ایران تحت تاثیر تحریم‌های غرب به‌دلیل تهاجم کرملین به اوکراین قرار نخواهد گرفت، عامل ایجاد مانع در روند مذاکرات احیای برجام شد.

هم‌زمان تعدادی از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، با نقش روسیه در توافق هسته‌ای جدید با ایران، مخالفت کرده‌اند. 

لیز چِینی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت وایومینگ، در حساب توییتر خود نوشت: «توافق هسته‌ای ایران، راهی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و میلیاردها دلار به‌دلیل کاهش تحریم‌ها در اختیار ایران می‌گذارد. روسیه مذاکرات را رهبری می‌کند و از هرگونه توافق جدیدی سود خواهد برد. ایالات متحده باید تلاش برای احیای این توافق بد را متوقف کند.»

سناتور کریستن گیلیبراند، دموکرات نیویورک، به برت بایر از فاکس نیوز گفت: «فکر نمی‌کنم روسیه به شکلی مشروع یا صادقانه پشت میز مذاکره باشد. من فکر می‌کنم که آنها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها هستند». من فکر می‌کنم ما باید بسیار مراقب باشیم که علیه خودمان مذاکره نکنیم، به ویژه در مورد آنچه روسیه علیه اوکراین انجام می‌دهد.»

کریستین جیلیبرند، سناتور دموکرات از ایالت نیویورک، نیز به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «فکر نمی‌کنم روسیه به‌شکلی مشروع یا صادقانه پشت میز مذاکره باشد. فکر می‌کنم آن‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها باشند. به نظر من، ما باید به‌شدت مراقب باشیم که علیه خودمان مذاکره نکنیم، به‌ویژه با توجه به آن‌چه که روسیه علیه اوکراین انجام می‌دهد.»

مذاکرات برای توافق هسته‌ای جدید با ایران درحالی انجام می‌شود که نیروهای روسیه به تهاجم خود به اوکراین ادامه می‌دهند و نگرانی‌ها درمورد حمله احتمالی هسته‌ای پوتین که به‌طور فزاینده‌ای از موفقیت در جنگ ناامید شده، افزایش یافته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روزهای گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت که روسیه در پاسخ به «تهدید وجودی برای آن کشور»، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.