مرگ دختر نوجوان در غرب کابل

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که دخترها با گریه و بی‌قراری، در مورد بسته‌شدن مدرسه‌هایشان سخن می‌گویند و از آینده مایوس‌اند

برخی از دختران نوجوان مکتب را نه تنها برای درس، بلکه به‌عنوان جایی برای کاهش فشارهای روانی و اجتماعی‌شان دوست دارند- عکس از رخشانه

بعدازظهر پنجشنبه ۴ فروردین (۲۴ مارس)، شاهدان عینی در غرب کابل، از خودکشی یک دختر نوجوان حدود ۱۷ ساله خبر دادند.

شاهدان به ایندیپندنت فارسی گفتند این دختر که هویتش هنوز مشخص نیست در ناحیه برچی در غرب کابل به زندگی‌اش پایان داد.

هرچند هنوز دلیل این حادثه مشخص نیست، معصومه (نام مستعار)، یکی از شاهدان این حادثه، به ایندیپندنت فارسی گفت این دختر از اقدام طالبان به بستن مدرسه‌های دخترانه ناراضی بود. به نقل از معصومه، طالبان محل حادثه را محاصره کرده‌اند و به کسی اجازه نزدیک شدن به پیکر بی‌جان دختر را نمی‌دهند. هنوز خانواده یا بستگان این دختر شناسایی نشده‌اند. پلیس طالبان نیز پاسخی در این زمینه به رسانه‌های محلی ندادند.

طالبان روز چهارشنبه ۳ فروردین، ساعاتی پس از آنکه دختران پس از ماه‌ها انتظار، دوباره به مدرسه رفتند، با ارسال یک پیام شفاهی، به مدرسه‌های دخترانه دستور دادند تا دانش‌آموزان کلاس‌های هفتم تا دوازدهم را از مدرسه بیرون و کلاس‌های آنان را تا اطلاع بعدی، تعطیل کنند. دانش‌آموزان دختر کلاس‌های هفتم تا دوازدهم، با اندوه و ناامیدی، دوباره مدرسه را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، طالبان به‌ دلیل فشارهای جامعه جهانی و زنان معترض در داخل افغانستان، در اول فروردین اعلام کرده بودند مدارس را از ۳ فروردین به روی دانش‌آموزان باز می‌کنند.

اما دستور اخیر طالبان علاوه بر اینکه در برابر تعهدهای طالبان به جامعه جهانی قرار گرفت، خانواده‌های افغان را اندوهگین و نا‌امید کرد. ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که دخترها با گریه و بی‌قراری، در مورد بسته‌شدن مدرسه‌هایشان سخن می‌گویند و از آینده مایوس‌اند.

بتول حیدری، دکتر روانشناس افغان، به ایندیپندنت فارسی گفت برخی از دختران نوجوان مکتب را نه تنها برای درس، بلکه به‌عنوان جایی برای کاهش فشارهای روانی و اجتماعی‌شان دوست دارند، زیرا در یک محیط کاملا زنانه، دست‌کم برای چند ساعت، از آسیب‌ها و فشارهای جنسیتی فارغ می‌شوند.

او افزود: «بسته شدن مدارس فرصت‌های آموزش، امنیت فکری و شخصیت‌سازی را از دختران می‌گیرد و نا‌امیدی شدیدی نسبت به آینده در آنان ایجاد می‌کند. این ممکن است منجر به تصمیم‌های وحشتناکی در دختران شود.»

شماری از فعالان حقوق زنان در افغانستان، از روز چهارشنبه، با انتشار عکس، ویدیو و شعارهای اعتراضی در رسانه‌های اجتماعی، کارزاری در اعتراض به بسته شدن مدرسه‌های دختران به راه انداخته‌اند و از جامعه جهانی خواستند دست از حمایت از زنان افغانستان برندارند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۱۹ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.

بیشتر از جهان