غرفه زنان اکسپو ۲۰۲۰ ، فرصتی برای شکوفایی

کارتیه، خانه جواهر فرانسوی، غرفه زنان اکسپو ۲۰۲۰ را با عنوان «ایجاد چشم‌اندازهای جدید» برپا کرد

در میان ۲۰۰ غرفه کوچک و بزرگ در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، غرفه زنان مانند جعبه جواهر می‌درخشد.

امارات متحده عربی، میزبان اکسپو ۲۰۲۰، با تاکید بر تعهد خود بر توانمندسازی زنان و دستاوردهای قابل توجه این کشور در سال‌های اخیر از جمله رسیدن به برابری جنسیتی در مجلس خود در سال ۲۰۲۱ و گنجاندن ۹ وزیر زن در کابینه، تصمیم گرفت در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، یک غرفه ویژه زنان داشته باشد. برپایی این غرفه با همکاری کارتیه میسر شد.

کارتیه، خانه جواهر فرانسوی، غرفه زنان اکسپو ۲۰۲۰ را با عنوان «ایجاد چشم‌اندازهای جدید» برپا کرد تا به گفتگوهای حول محور زنان در منطقه خاورمیانه بپیوندد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار «ابتکار زنان» در کارتیه پانزده سال پیش آغاز شد و طی این مدت صدها هزار دلار کمک‌هزینه از طریق این برنامه به کارآفرینان زن در سراسر دنیا پرداخت شده است.

سیریل ویگنرون، مدیرعامل کارتیه، از زمان ورودش در سال ۲۰۱۶، توجه ویژه‌ای به گماردن زنان در مشاغل برتر در بسیاری از مناطق، از جمله ایالات متحده آمریکا و ژاپن، داشته است.

بنابراین، غرفه زنان در اکسپو دبی نه‌فقط برای کارتیه بلکه برای خود ویگنرون نیز بسیار مهم بود. پیام کارتیه درباره این غرفه ‌این بود که از «زنان با هر پیشینه و حرفه، از چهره‌های سیاسی جهانی گرفته تا اعضای جامعه محلی تا رهبران پیشرو در کسب‌وکار، تجلیل کرده و یک بستر جهانی برای شناخت زنان و تأثیر آن‌ها بر جامعه ما فراهم کند.»

نمای بیرونی این غرفه که در نزدیکی گنبد اصلی اکسپو قرار دارد، پروژه مشترکی بین معمار داخلی لورا گونزالس و هنرمند فرانسوی –تونسی خوشنویس، ال سید است. گونزالس نمای مشبک آن را از دستبند قدیمی زنانه کارتیه الهام گرفت.

پس از انتظار در یک صف طولانی که ویژگی غرفه‌های برتر نمایشگاه است، در ابتدای بازدید یک فیلم کوتاه از ساخته‌های کارگردان نامزد اسکار، نادین لباکی نمایش داده می‌شود که زنان جوان در سراسر جهان را به تصویر می‌کشد.

پس از تماشای این اثر که آرزوهای زنان جوان را به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کند، آن‌ها وارد بخش دیگری از این غرفه می‌شوند که تصاویر زنان الهام‌بخش بر دیوارها را پوشانده است. کارتیه داستان‌ زنانی را بازگو می‌کند که بر جامعه محلی خود تاثیر قابل‌توجهی گذاشته‌اند و برخی دیگر در سطح جهانی موثر بودند.

بازدیدکنندگان از غرفه زنان از طریق دیداری و شنیداری و با استفاده از فناوری‌های تصویری که وجه بارز اغلب غرفه‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی بود، تأثیرات زنان در طول تاریخ را مانند ستاره‌های یک کهکشان در راهروهای این غرفه به نمایش گذاشتند.

در «اتاق چالش‌ها» موضوعاتی مانند عدم مشارکت سیاسی، ختنه زنان، فقر و اثرات همه‌گیری بر زندگی زنان را بررسی می‌کند. از جمله این‌ها ابراز نگرانی از این است که همه‌گیری جهانی کرونا بخش بزرگی از دستاوردهای زنان در حوزه‌های بهداشت، تجارت و آموزش را در خطر از دست رفتن قرار داده است.

این غرفه به مدت شش ماه میزبان هزاران بازدیدکننده از امارت متحده عربی و سراسر جهان است. آنچه بر روی دیوارهای این غرفه به نمایش در آمده الهام‌بخش کودکان و نوجوانان و دانش آموزان اماراتی خواهد بود که هر روز به‌صورت گروهی از آن دیدار می‌کنند. در پایان بازدید به آن‌ها کاغذ و قلم‌هایی داده می‌شود تا از رویاها، آرزوها و برنامه‌هایی که برای زندگی آینده خود دارند بنویسند بدون آنکه کلیشه‌های جنسیتی باعث تمایز بین رویاپردازی دختران و پسران شود.

در پایان فرصت شش‌ماهه‌ای که اکسپو برای کارتیه فراهم کرد این خانه جواهر امیدوار است به پیام اصلی خود نزدیک‌تر شده باد. این‌که وقتی زنان شکوفا می‌شوند، انسانیت شکوفا می‌شود.

بیشتر از جهان