غافلگیری دولت آمریکا از سفر بشار اسد به امارات

دولت بایدن از طریق رسانه‌ها از این سفر خبردار شد

سفر اسد به یک کشور عربی، برای نخستین بار پس از یازده سال، روابط از قبل تیره شده امارات و آمریکا را دچار تنش‌های بیشتری کرده است-SYRIAN PRESIDENCY FACEBOOK PAGE / AFP

دولت جو بایدن با سفر اخیر رئیس جمهوری سوریه به امارات متحده عربی، که نخستین سفر او پس از آغاز جنگ در کشورش محسوب می‌شود، غافلگیر شده است.

باراک راوید از نویسندگان پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس این مطلب را روز چهارشنبه در گزارشی از قول دو منبع آگاه که هویت آنها را مشخص نکرده است بیان کرد.

به عقیده او، اهمیت سفر اسد به یک کشور عربی، برای نخستین بار پس از یازده سال، روابط از قبل تیره شده امارات و آمریکا را دچار تنش‌های بیشتری کرده است.

بشار اسد جمعه گذشته وارد ابوظبی شد و با ولیعهد ابوظبی و همچنین حاکم دبی دیدار کرد. رسانه‌های سوری و اماراتی خبر این سفر را پس از ورود او منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راوید از قول دو منبع خود نوشته است، دولت بایدن از طریق رسانه‌ها از این سفر خبردار شد و کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز احساس غافلگیری کردند.

به گفته یک منبع اسرائیلی، شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی بعدا نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر را در جریان سفر اسد قرار داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت: «ما بی‌اندازه ناامید و از این به‌ظاهر تلاش برای مشروعیت بخشیدن به بشار اسد ناخشنود شدیم.»

یک مقام اماراتی به نویسنده گزارش اکسیوس گفته است سفر اسد بخشی از یک استراتژی وسیع‌تر گفت‌وگو با همه در منطقه و تلاش برای داشتن هیچ دشمنی بوده است.

او گفت «رویکرد جدید ما بر دیپلماسی، کاهش تنش، و ارتباط تاکید دارد ... و ما منافع خودمان را اولویت قرار می‌دهیم.»

بر اساس این گزارش، روابط آمریکا و امارات پس از حمله ماه ژانویه حوثی‌ها به امارات تیره شد. آنها از واکنش آمریکا، که به عقیده آنها آرام و ضعیف بود، ناامید شدند.

امارات متحده عربی در اوایل ماه جاری میلادی نیز به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، رأی ممتنع داد.