رینا امیری: سازمان همکاری اسلامی به حقوق بشر در افغانستان توجه بیشتری نشان دهد

چهل‌وهشتمین نشست سازمان همکاری اسلامی، با تمرکز بر افغانستان، در پاکستان در حال برگزاری است 

«حمایت بیشتر از صندوق امانی افغانستان برای مردم افغانستان حیاتی است»-RANDY SHROPSHIRE / GETTY IMAGES VIA AFP

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان، از اعضای نشست سازمان همکاری‌ اسلامی که در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شده است درخواست کرد که به حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان افغان، بیشتر توجه داشته باشند.   

روز چهارشنبه، سوم فروردین (۲۳ مارس)، امیری در توییتی خطاب به اعضای این نشست نوشت: «اعضای سازمان همکاری اسلامی که بر محوریت افغانستان در  پاکستان برگزار شده است، باید بر حقوق بشر و مشارکت زنان افغان در تمام عرصه‌ها تمرکز داشته باشند.» 

او همچنین از اعضای نشست سازمان همکاری اسلامی خواست که حمایت‌های بیشتر و پایداری برای «صندوق امانی افغانستان» بسیج کنند.

امیری تصریح کرد:«حمایت بیشتر از صندوق امانی افغانستان برای مردم افغانستان حیاتی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای سازمان همکاری‌ اسلامی در نشست قبلی این سازمان که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در پاکستان برگزار شد، برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان «صندوق حمایت بشردوستانه» ایجاد کرد که تاکنون فقط کشور نیجریه مبلغ یک میلیون دلار به این صندوق واریز کرده است.  

اکنون امیری، نماینده ویژه آمریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان، تاکید دارد که برای رسیدگی به وضعیت افغان‌های نیازمند در افغانستان، از این صندوق بیشتر حمایت شود.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که طالبان، برخلاف وعده خود برای بازگشایی مدارس دخترانه، روز چهارشنبه، سوم فروردین، مانع حضور دختران بالاتر از کلاس ششم در کلاس‌های درسی‌شان شدند.

این اقدام طالبان با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شده است. سخنگویان طالبان، دلیل مسدود ماندن مدارس دخترانه را ادامه تلاش برای نهایی کردن طرح این گروه برای اسلامی‌سازی مدارس و تهیه حجاب مورد نظرشان برای دختران دانش‌آموز بیان کرده‌اند.