در نشست سازمان همکاری اسلامی بر ادامه حمایت‌ از افغانستان تاکید شد

وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست سازمان همکاری اسلامی، خواهان رعایت حقوق اساسی زنان در افغانستان شد

افزایش حمله‌های داعش در افغانستان و پاکستان، کشورهای منطقه را نگران گسترش فعالیت‌های تروریستی کرده است‌ـ توییتر OIC_OIC@

سه‌شنبه ۲ فروردین (۲۲ مارس)، چهل‌وهشتمین نشست سالانه شورای وزیران خارجه اعضای سازمان همکاری اسلامی (OIC) با تاکید بر مشارکت کشورهای اسلامی در حمایت از افغانستان، برگزار شد. ریاست این نشست سالانه را پاکستان بر عهده دارد.

در این نشست، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، کشورهای اسلامی را به حمایت جدی از افغانستان برای ایجاد دولتی با‌ثبات و مشروع فرا‌خواند. او گفت: «با وجود اینکه جنگ در افغانستان به پایان رسیده است، اما تحریم‌های اقتصادی و نبود حکومت رسمی این کشور را به‌سوی فاجعه انسانی سوق می‌دهد.»

نشست دو روزه کشورهای اسلامی، که سالانه با حضور وزیران خارجه ۵۷ کشور عضو برگزار می‌شود، امسال با موضوع «مشارکت برای وحدت، عدالت و توسعه» در اسلام‌آباد برگزار شد. در این نشست وزیران خارجه ۴۶ کشور عضو حضور داشتند و از ۱۱ کشور دیگر از جمله افغانستان، تنها هیئتی به نمایندگی شرکت کرده بودند. هرچند قرار بود مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در این نشست شرکت کند، سفر او در آخرین دقایق لغو شد و هیئتی از طالبان در این نشست شرکت کرد.

در مراسم افتتاح این نشست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی ویدیویی، درباره بحران جاری در کشورهای اوکراین و افغانستان سخن گفت و کشورهای شرکت‌کننده در نشست را به همکاری با سازمان ملل متحد ترغیب کرد. او گفت: «چالش‌ها بسیارند، از جنگ در اوکراین گرفته تا نقض حقوق بشر و افزایش فقر در افغانستان. ما با شرکای خود برای غلبه بر این چالش‌ها کار می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، نیز بر اتحاد کشورهای اسلامی برای حمایت از مردم افغانستان تاکید کرد و گفت تنها راه ممکن برای متوقف کردن تروریسم بین‌المللی‌، ایجاد حکومتی با‌ثبات و مشروع در افغانستان است. او بحران کنونی در افغانستان را ناشی از نبود حکومت رسمی در این کشور دانست و کشورهای اسلامی را به لابی‌گری برای کسب مشروعیت حکومت طالبان در افغانستان تشویق کرد. نخست‌وزیر پاکستان گفت: «نباید توهم داشته باشیم که کشور دیگری می‌تواند بیاید و با هواپیماهای بدون سرنشین با تروریسم مبارزه کند. ایجاد یک دولت باثبات در افغانستان تنها راه‌حل جلوگیری از گسترش تروریسم است.»

افزایش حمله‌های داعش در افغانستان و پاکستان، کشورهای منطقه را نگران گسترش فعالیت‌های تروریستی کرده است. آخرین حمله داعش در پاکستان در ۴ مارس، در مسجد شیعیان شهر پیشاور، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و زنگ خطر را برای امنیت داخلی پاکستان به صدا درآورد. در هفت ماه گذشته نیز هند بارها از گسترش تروریسم در افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در این نشست از مردم افغانستان خواست برای جلوگیری از گسترش تروریسم در کشورشان همکاری کنند. او با اشاره به گروه طالبان گفت: «از مردم افغانستان می‌خواهیم به حقوق بشر و حقوق زنان به‌ویژه در بخش‌ آموزش‌ احترام بگذارند و اجازه ندهند که افغانستان تبدیل به پناهگاهی امن برای گروه‌های افراطی شود.»

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، نیز با اشاره به بحران جاری در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، میانمار، سوریه، سودان جنوبی و سومالی، خواهان واکنش جمعی کشورهای اسلامی شد. او گفت به‌دلیل جنگ و نابسامانی در این مناطق، بیش از دوسوم پناهجویان جهان را شهروندان این کشورها تشکیل می‌دهند. او یکی از عوامل اصلی جنگ در کشورهای اسلامی را مداخله خارجی عنوان کرد و خطاب به کشورهای اسلامی گفت: «باید برای جلوگیری از مداخله خارجی در جهان اسلام تلاش کنیم، ما به‌تنهایی می‌توانیم راه‌حل‌هایی برای شکاف‌ها و چالش‌های داخلی پیدا کنیم. تعامل و همکاری همه‌جانبه کشورهای اسلامی کلید پایان دادن به این درگیری‌ها و اختلاف‌ها است.»

در این نشست، حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، محمد سلیمان الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی، و وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز سخنرانی کردند.

نشست همکاری اسلامی هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، اما در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به درخواست پادشاه عربستان سعودی، نشستی مختص افغانستان برگزار شد. در آن نشست، کشورهای اسلامی درباره جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان، توافق و صندوق حمایت بشردوستانه ایجاد کردند. تاکنون فقط کشور نیجریه مبلغ یک‌ میلیون دلار به این صندوق واریز کرده است.