امدادگران هنوز هیچ بازمانده‌ای از سقوط هواپیما در چین پیدا نکردند

هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ «چاینا ایسترن» روز دوشنبه با ۱۲۳ مسافر و ۹ خدمه سقوط کرد

تلویزیون دولتی چین روز سه‌شنبه، دوم فروردین‌ماه، اعلام کرد بقایای لاشه هواپیمای مسافربری که روز گذشته با ۱۳۲ سرنشین در آن کشور سقوط کرد، در محل سانحه یافت شده، اما تاکنون هیچ بازمانده‌ای از حادثه پیدا نشده است.

بنابر اعلام سازمان هوانوردی غیرنظامی چین، این هواپیما حامل ۱۲۳ مسافر و ۹ خدمه بود. 

پس از وقوع بدترین سانحه هوایی چین درطول بیش از یک دهه گذشته، امدادگران سه‌شنبه نیز در دومین روز، به جست‌وجوی محل حادثه ادامه دادند.  

تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین، بیش از ۱۸ ساعت پس از سقوط این هواپیما، اعلام کرد: «بقایای لاشه هواپیما در محل سانحه پیدا شد، اما تاکنون هیچ‌یک از سرنشینان هواپیما که تماس با آن‌ها پیش از حادثه قطع شده بود، پیدا نشده‌اند.» 

یک هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ خط هوایی «چاینا ایسترن»، هنگام پرواز از شهر کون‌مینگ در استان یون‌نان واقع‌در جنوب‌غربی چین، به‌سمت مرکز صنعتی گوانگ‌ژو در امتداد ساحل شرقی آن کشور، در نزدیکی شهر واژو در منطقه گوانگشی سقوط کرد. 

هواپیما پس‌از سقوط در این منطقه کوهستانی صعب‌العبور با پوشش انبوه گیاهی، آتش گرفت و آتش‌سوزی و دود ناشی‌از آن، درحدی بود که حتی در تصویرهای ماهواره‌ای ناسا قابل مشاهده است. 

شینهوا، خبرگزاری رسمی دولت چین، گزارش داده که این سقوط یک گودال عمیق در دامنه کوه ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، گروه‌های امداد و نجات اعزام‌شده به منطقه به‌دنبال جعبه‌های سیاه هواپیما می‌گردند و برای این‌کار از پهپادها نیز کمک گرفته‌اند. جعبه‌های سیاه هواپیما دربردارنده اطلاعات پرواز و آخرین صداهای ضبط‌شده کابین خلبان‌اند و دسترسی به آن‌ها برای تحقیقات درمورد سانحه ضروری است. 

امدادگران تاکنون تنها بخش‌هایی از لاشه هواپیما و همچنین بعضی از وسایل مسافران، ازجمله کیف‌ پول، چمدان و کارت‌های شناسایی سوخته را پیدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نزدیکی محل حادثه یک پایگاه عملیات با خودروهای امدادی، آمبولانس‌ها و یک کامیون تامین برق اضطراری ایجاد شده است و نیروهای نظامی برای کمک به جست‌وجوی دقیق محل سقوط هواپیما و پوشش گیاهی انبوه اطراف، به امدادگران پیوسته‌اند.

تندی شیب کوه در محل حادثه استفاده از ماشین‌ها و تجهیزات سنگین را دشوار کرده است، هرچند که با توجه به کوچک بودن قطعات باقی‌مانده از هواپیما، نیاز چندانی به آنها وجود نداشت.

طبق داده‌های وب‌سایت «فلایت‌رادار۲۴» که پروازهای سراسر دنیا را رصد می‌کند، پرواز شماره ۵۷۳۵ هواپیمایی «چاینا ایسترن» در حدود ساعت ۱۴:۲۰ به‌وقت محلی در ارتفاع ۸۸۹۰ متری پرواز می‌کرده که به‌طور ناگهانی وارد یک شیرجه شیب‌دار و سریع شده است؛ هواپیما ابتدا به ارتفاع ۲۲۵۵متری سقوط کرده و در آن نقطه توانسته‌ است ۳۷۰متر بر ارتفاع خود بیفزاید، اما سپس دوباره درنهایت سقوط کرده است.

۹۶ثانیه پس از شروع شیرجه نخست هواپیما، ارتباط هواپیما و ارسال اطلاعات آن به مراکز کنترل قطع شده است.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، خواستار تحقیقات کامل درمورد علت وقوع این سانحه و اطمینان از ایمنی هوانوردی غیرنظامی در آن کشور شده است.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، پس از این سانحه، فعلا پرواز تمامی هواپیماهای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ خط هوایی «چاینا ایسترن» متوقف شده است. تحلیلگران هوانوردی می‌گویند که زمین‌گیر کردن کل یک ناوگان هوایی معمول نیست، مگر این‌که شواهدی مبنی‌بر وجود مشکلی در آن مدل هواپیما وجود داشته باشد.

چین با نزدیک به ۱۲۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در ناوگان هوایی خود، بیش از هر کشور دیگری، از این نوع هواپیما در اختیار دارد. شرکت هواپیماسازی بوئینگ بیش از ۵۱۰۰ فروند هواپیمای  ۸۰۰-۷۳۷ فروخته است که از سال ۱۹۹۸ در خطوط هوایی مختلف سراسر جهان پرواز می‌کنند.  

با رشد طبقه متوسط در چین و افزایش سفرهای هوایی از دهه ۱۹۹۰ به این‌سو، ایمنی صنعت هوایی در این کشور بهبود یافته و طی یک دهه گذشته، جزو بهترین‌ها در جهان بوده است.

آخرین سانحه مرگبار هوایی در چین، پیش‌از این در سال ۲۰۱۰ میلادی رخ داد که درنتیجه آن ۴۴ نفر از ۹۶ سرنشین هواپیمای امبرائر ۱۰۰-E-۱۹۰ خط هوایی هنان در نزدیکی فرودگاه شهر یایچان در شمال شرقی آن کشور، درپی آتش گرفتن هواپیما، جان خود را از دست دادند. بازرسان عامل این سانحه را خطای خلبان اعلام کردند.

بیشتر از جهان