هواپیمای نظامی آمریکایی با چهار سرنشین در شمال نروژ سقوط کرد 

این سانحه در جریان رزمایش «واکنش سرد» با حضور بیش از ۳۰ هزار نیروی نظامی کشورهای عضو ناتو رخ داد

در این هواپیما ۴ سرباز آمریکایی حضور داشتند که همه آن‌ها در این سانحه جان باختند - perthnow

نخست‌وزیر نروژ روز شنبه ۲۸ اسفند، اعلام کرد که چهار سرباز آمریکایی در جریان سقوط یک هواپیمای نظامی آمریکایی در شمال نروژ جان باخته‌اند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، یوناس گاهر اشتوره، نخست‌وزیر نروژ، در رشته توییتی خبر کشته شدن چهار سرباز آمریکایی را تایید کرد. 

پیش‌تر، نیروهای مسلح این کشور خبر سقوط هواپیمای ام‌وی ۲۲ آسپری در شمال نروژ را تایید کرده بودند. با وجود اینکه این هواپیما روز جمعه سقوط کرده بود، به‌علت شرایط نامساعد جوی، نیروهای امداد و نجات نتوانسته بودند خود را به محل حادثه برسانند. در این هواپیما، ۴ سرباز آمریکایی حضور داشتند که همه آن‌ها در این سانحه جان باختند. 

نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای، این حادثه را تایید کرد و گفت که مقام‌های دولت نروژ در حال بررسی این مسئله‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که هواپیمای آمریکایی ساعت ۱۸/۲۶ روز جمعه به وقت محلی ناپدید شد و ساعاتی بعد، یک هلیکوپتر نجات و یک هواپیمای نظامی نروژی در عملیات جست‌و‌جو، لاشه هواپیمای آمریکایی را از آسمان مشاهده کردند. 

این سانحه در چارچوب برگزاری رزمایش «واکنش سرد» که با حضور بیش از ۳۰ هزار نیروی نظامی کشورهای عضو ناتو در نروژ در حال برگزاری است، رخ داد. البته این رزمایش ارتباطی به حمله نظامی روسیه به اوکراین ندارد و از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. 

یوناس گاهر اشتوره در رشته توییتش، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، گفت علت حادثه در دست بررسی است. 

در رزمایش واکنش سرد که از ۱۴ مارس آغاز شده است، ۲۲۰ هواپیما و ۵۰ کشتی از ۲۷ کشور جهان حضور دارند. در این تمرین نظامی که قرار است تا اول آوریل ادامه یابد، علاوه بر کشورهای عضو ناتو، فنلاند و سوئد نیز حضور دارند. 

نخستین بار، رزمایش «واکنش سرد» در سال ۲۰۰۶ برگزار شد و از آن زمان تاکنون، در مجموع ۸ بار این تمرین نظامی با حضور کشورهای عضو ناتو برگزار شده است.

بیشتر از جهان