۲۰۲۱، ایمن‌ترین سال برای سفرهای هوایی در چهار سال گذشته

تداوم بحران کووید در سال جاری به ورشکستگی بیش از دوازده شرکت هواپیمایی منجر شد

۳۴ حادثه بدون تلفات جانی در سال ۲۰۲۱ رخ داد که یک مورد کمتر از سال قبل بود- Pavel KOUBEK / TT NEWS AGENCY / AFP

طبق یافته‌های تحقیقی با موضوع ایمنی هوایی، در وقایع ناگوار هواپیمایی در سال ۲۰۲۱ شمار جان‌باختگان خیلی کمتر از سال قبل از آن بود.

طبق گزارش شرکت مشاور ایمنی هوانوردی هلند «تی‌او۷۰» (To70)، در حالی که در پنج سانحه سال ۲۰۲۰ شمار کشتگان ۲۹۹ تن بود، در سال گذشته ۸۱ نفر در چهار حادثه مرگ‌بار هوایی در سراسر جهان جان خود را از دست دادند.

به نسبت تعداد پروازها سالانه، سال ۲۰۲۱ امن‌ترین سال از لحاظ سفرهای هوایی در سراسر جهان از سال ۲۰۱۷ به بعد بود.

فقط یک سانحه مربوط به یک جت مسافربری بود.

در ۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۰ دی ۱۳۹۹) پرواز شماره اس‌جی۱۸۲ شرکت هواپیمایی سیریوی‌جایا ایر از جاکارتا، پایتخت اندونزی، عازم پونتیاناک در جزیره بورنئو شد. این بوئینگ ۵۰۰-۷۳۷ اندکی پس از برخاستن، در دریای جاوه سقوط کرد و تمام ۶۲ مسافر و خدمه آن جان باختند.

این سانحه در نزدیکی محل سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی لایِن ایر ۶۱۰، در روز ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۷ آبان ۱۳۹۷) رخ داد. علت آن، نقص دریچه گاز خودکار این هواپیمای ۲۶ ساله اعلام شد.

سه حادثه مرگ‌بار دیگر مربوط به هواپیماهای کوچک مسافربری ملخ‌دار تجاری بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۲ مارس ۲۰۲۱ (۱۲ اسفند ۱۳۹۹)، بر اثر سقوط یک هواپیمای لِت ۴۱۰ (Let 410) در سودان جنوبی متعلق به شرکت هواپیمایی سوپریم آن کشور، ۱۰ نفر جان باختند. علت این حادثه نقص مکانیکی اعلام شد.

سومین سانحه در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۱ شهریور ۱۴۰۰) در روسیه نیز مربوط به همین نوع هواپیما بود. چهار نفر در اثر منحرف شدن هواپیمای لت ۴۱۰  شرکت هواپیمایی اِروسرویس (Aeroservice) از باند فرودگاه کازاجینس‌کوجه سیبری، به خاطر دید ضعیف و برخورد هواپیما با درختان جان خود را از دست دادند.

دوازده نفر از جمله خلبان جان سالم به در بردند.

در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ (۲ دی ۱۴۰۰) در جمهوری دموکراتیک کنگو، یک فروند هواپیمای شورتس ۳۶۰ متعلق به شرکت هواپیمایی مالو، اندکی پس از بلند شدن از فرودگاه شهر شابوندا در شرق آن کشور، سقوط کرد.

۳۴ حادثه بدون تلفات جانی در سال ۲۰۲۱ رخ داد که یک مورد کمتر از سال قبل بود.

میزان سانحه‌های مرگ‌بار در هواپیماهای بزرگ حمل‌ونقل هوایی تجاری در سال ۲۰۲۱ یک در ۵.۳ میلیون بود، در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۰ یک در ۳.۷ میلیون بود. این کمترین میزان سانحه‌های مرگ‌بار از سال ۲۰۱۷ است.

آدریان یانگ، گردآورنده تحقیق مزبور، سال ۲۰۲۱ را «سال بسیار دشوار دیگری برای هواپیمایی غیرنظامی» نامید.

او می‌گوید: «تداوم بحران کووید در سال جاری به ورشکستگی بیش از دوازده شرکت هواپیمایی منجر شد. دو شرکت هواپیمایی ملی، یعنی ایر نامیبیا و آلیتالیا، در میان این ورشکستگان بودند.

«بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها مقروض‌اند یا برای ادامه کار، بدهی‌های بیشتری متقبل شده‌اند. فرودگاه‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات فرودگاهی نیز با کاهش قابل توجه پروازها، مسافران، و درآمد مواجه بوده‌اند.

«پس از غیبت طولانی و کار کردن در شرایط کم‌مشتری، یعنی شرایط کمبود انگیزه برای داشتن عملکرد بهینه، مسائل مربوط به دوره‌های روزآمد شده آموزشی و مسائل مربوط به سلامت روان، عواملی هستند که این صنعت در تلاش برای مقابله با آن‌هاست.»

آقای یانگ گوشزد کرد که داده‌های حوادث هوانوردی نشان می‌دهد که آمادگی نداشتن یا ناآشنایی ناشی از دوره‌های فعال نبودن، بر ایمنی پرواز اثر منفی می‌گذارد.

او گفت: «امیدواریم با ابتکارهایی که در سراسر این صنعت صورت گرفته است، تلاش‌ها برای به حداقل رساندن تهدیدهای جدید ناشی از آن بحران (همه‌گیری کووید) برای صنعت هواپیمایی غیرنظامی کافی باشد.»

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) سالانه به طور متوسط ۱.۳ میلیون نفر در جهان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند؛ این یعنی میزان مرگ‌ومیر ۱۵۰ نفر در هر ساعت.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت: «هزینه تصادف‌های رانندگی در اکثر کشورها برابر با ۳ درصد تولید ناخالص داخلی آن‌ها است.»

© The Independent

بیشتر از جهان