شیوع مجدد کرونا شهرهای چین را قرنطینه کرد

ابتلای چهار هزار نفر به کرونا سیاست‌های «کووید صفر» چین را زیر سوال برده است

چین پس از یک سال، روز شنبه دو مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ را گزارش کرد - Noel Celis / AFP

مسئولان شهر شن یانگ در چین اعلام کردند که تمام این شهر در قرنطینه است و ساکنان این شهر بدون نتیجه آزمایش منفی ۴۸ ساعته کووید-۱۹ اجازه خروج ندارند.

شهر صنعتی شن یانگ با ۹ میلیون نفر جمعیت به تازگی ۴۷ مورد جدید از ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا را گزارش کرده است.

مقام‌های بهداشتی چین در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۷۷۰ مورد ابتلای جدید به کرونا در سراسر این کشور را گزارش کردند که راهکار «کووید صفر» پکن را زیر سوال می‌برد.

بخش عمده موارد ابتلا به کووید-۱۹ در استان جیلین در شمال‌شرقی چین است؛ به همین دلیل شهر شن یانگ در استان همسایه جیلین، از اواخر دوشنبه دستور قرنطینه سراسری را صادر کرد.

این استان هفته گذشته محدودیت‌های شدید مسافرتی اعمال و مردم محلی را از خروج از شهرها و شهرستان‌ها منع کرد. مسئولان جیلین همچنین روز دوشنبه اعلام کردند که ۱۰ هزار دوز داروی خوراکی کووید از شرکت فایزر وارد کرده‌اند. این اولین باری است که داروی «پاکسلووید» در چین استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین پس از یک سال، روز شنبه دو مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ را گزارش کرد. این موضوع باعث شد این کشور در هفته‌های اخیر برای مقابله بیشتر با سویه اومیکرون، به راهکارهای پیشین مانند قرنطینه‌های سختگیرانه، آزمایش‌های انبوه و تعطیلی گسترده شهری روی بیاورد.

قرنطینه‌های سراسری در دومین اقتصاد بزرگ جهان در شرایطی برقرار می‌شود که برخی از کارشناسان اقتصادی درباره ایجاد تعادل بین سلامت و تولید ابراز نگرانی کرده‌اند. شهر شن یانگ که قرنطینه شده، یک مرکز صنعتی است که کارخانه‌های متعدد از جمله شرکت خودروسازی ب‌ام‌و آنجا واقع‌اند.

هفته گذشته، شی جین پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین، بر لزوم «به حداقل رساندن تاثیر همه‌گیری بر اقتصاد چین» تاکید کرد اما هم‌زمان از مسئولان خواست رویکرد سختگیرانه «کووید صفر» را ادامه دهند. با این حال، برخی از شهرها مانند شانگهای از قرنطینه کامل اجتناب کرده‌ و در عوض شبکه‌ای از قرنطینه‌های محلی به وجود آورده‌اند.

مقام‌های بهداشتی چین به عنوان کشور منشا ویروس کرونا، هفته گذشته فاش کردند که تنها نیمی از شهروندان بالای ۸۰ سال این کشور دو بار واکسینه شده‌اند.

در دو سال گذشته، تحقیق درباره منشا ویروس کرونا یکی از مسائل مورداختلاف آمریکا و چین بوده است. در حالی که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خواستار تحقیق درباره منشا کرونا بود، چین به‌شدت ادعاهای دولت ترامپ را تکذیب می‌کرد و با ارسال نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی، از این نهاد بین‌المللی می‌خواست درباره احتمال شیوع کرونا از دو آزمایشگاه در آمریکا تحقیق کند. سرانجام دولت جو بایدن این تحقیقات را به دلیل نگرانی از پیامدهای مقصر معرفی کردن دولت چین و عواقب سیاسی آن متوقف کرد.

بیشتر از جهان