قیمت نفت دوباره صعودی شد

افزایش تحریم‌های روسیه و حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان بازار نفت را مختل کرد

قیمت نفت برنت در بازارهای روز سه‌شنبه، ۲۲ مارس، با سه دلار و ۱۸ سنت افزایش، به ۱۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید - AFP

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و حمله شبه‌نظامیان حوثی یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، افزایش دوباره قیمت نفت را به دنبال داشت.

قیمت نفت برنت در بازارهای روز سه‌شنبه، ۲۲ مارس، با سه دلار و ۱۸ سنت افزایش، به ۱۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. ارزش معاملات ماه آینده نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم دو دلار و ۲۰ سنت، معادل ۱.۹۶ درصد، افزایش یافت و به ۱۱۴ دلار و ۳۲ سنت صعود کرد. 

احتمال اختلال بیشتر در عرضه نفت، هر دو شاخص را در روز دوشنبه بیش از هفت درصد افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت‌های اروپایی درباره اینکه با ایالات‌متحده برای تحریم روسیه همراه شوند، اختلاف‌نظر دارند. برخی کشورها همچون آلمان استدلال می‌کنند که این اتحادیه بیش از حد به سوخت‌های فسیلی روسیه وابسته است.

ادوارد مویا، تحلیلگر اقتصادی، با بررسی شرایط موجود گفت که به دلیل کمبود عرضه احتمال افزایش قیمت وجود دارد. به گفته او، صعود قیمت نفت در روزهای اخیر با درگیری‌های اوکراین و حمله شبه‌نظامیان حوثی یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، ارتباط مستقیم دارد. او گفت: «خطرات در حال افزایش است و این می‌تواند قیمت نفت خام را بالاتر هم ببرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، ۲۱ مارس، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که خبرگزاری عربستان سعودی (SPA) منتشر کرد، گفت: «پادشاهی عربستان سعودی اعلام می‌کند که در قبال کمبود عرضه نفت به بازارهای جهانی هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.»

در این بیانیه آمده است: «حملات شبه‌نظامیان تروریستی حوثی تحت حمایت ایران به تاسیسات نفتی این کشور به این کمبود منجر خواهد شد.»

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بامداد یکشنبه، ۲۹ اسفندماه، از رهگیری و خنثی کردن چندین حمله موشکی و پهپادی گروه حوثی‌های یمن به اهدافی غیرنظامی و اقتصادی در جنوب و غرب آن کشور از جمله جازان، خمیس‌ مشیط، طائف، الشقیق، ینبع و ظهران الجنوب خبر داد. این حمله‌ها صدمات جانی درپی نداشت، اما به خودروها و منازل غیرنظامیان آسیب زد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، واس، در حملات شنبه‌شب، یک تاسیسات آب‌شیرین‌کن در شهر الشقیق، یک تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در منطقه جازان، یک نیروگاه برق در شهر ظهران الجنوب، یک پمپ بنزین در خمیس مشیط و همچنین تاسیسات گاز مایع (ال‌ان‌جی) آرامکو در شهر ینبع نیز هدف قرار گرفتند.

بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، از موشک‌های کروز ایرانی برای هدف قرار دادن تاسیسات آرامکو در جازان و همچنین یک کارخانه آب‌شیرین‌کن در الشقیق استفاده کرده‌اند.

به گفته ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، پدافند هوایی و نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، ۹ پهپاد انتحاری را که حوثی‌ها به‌سوی جازان، خمیس مشیط، طائف، ینبع و ظهران الجنوب ارسال کرده بودند، منهدم و سرنگون کردند.

در تاریخ بیستم اسفند ۱۴۰۰، نیز حوثی‌ها پالایشگاه نفت ریاض را هدف حمله پهپادی خود قرار دادند.

بیشتر از اقتصاد