سردار آزمون رکورد تاریخی مهدی مهدوی‌کیا را شکست

سردار آزمون با بازی این هفته در بایرلورکوزن مقابل آتالانتا در لیگ اروپا، رکورد بیشترین حضور در بازی‌های اروپایی به عنوان یک بازیکن ایرانی را به نام خود ثبت کرد

سردار آزمون در حال حاضر شش گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده‌ و بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا است - Daniel LEAL / AFP

مسابقه این هفته بایرلورکوزن مقابل آتالانتا در لیگ اروپا سی‌و‌دومین بازی سردار آزمون، لژیونر ایرانی در لیگ اروپا، بود که به شکسته شدن رکورد مهدی مهدوی‌کیا هم منجر شد.

مهدوی‌کیا با ۳۱ حضور در مسابقات لیگ اروپا تنها بازیکن ایرانی بود که پیش از این چنین رکوردی را در اختیار داشت.

پس از آزمون و مهدوی‌کیا، علی دایی با ۲۱ بازی، اشکان دژاگه با ۱۹ بازی، مهرداد میناوند با ۱۶ بازی و مهدی طارمی با ۱۵ بازی در رده‌های بعدی قرار دارند.

آزمون دو سال پیش نیز با ثبت چهار گل به نام خود در بازی‌های لیگ اروپا، توانسته بود رکورد علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا (هر یک با سه گل) را بشکند. مهدوی‌کیا در آن زمان گفت: «خیلی خوشحالم که گلزنی سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا را می‌بینم. بعد از چند سال درخشش یک بازیکن ایرانی در این سطح را شاهدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردار آزمون در حال حاضر شش گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده‌ و بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا است. او اینک عضو تیم فوتبال بایرلورکوزن آلمان است و در ۶۰ بازی برای تیم ملی فوتبال ایران، توانسته است ۳۹ گل به ثمر برساند. او در عرصه ملی در تمامی رده‌های سنی تیم ملی به میدان رفته‌ و اکنون بهترین گلزن در ترکیب تیم ملی ایران است و سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران شناخته می‌شود.

آزمون در سال ۲۰۱۳، زمانی که ۱۸ سال داشت، به تیم روبین کازان روسیه پیوست و نام خود را به عنوان نخستین فوتبالیست ایرانی حاضر در لیگ فوتبال روسیه در تاریخ فوتبال ایران ثبت کرد. او بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ برای یک تیم روسی دیگر یعنی روستوف توپ زد و همراه با تیم فوتبال زنیت قهرمان لیگ برتر روسیه شد.

سردار آزمون را «مسی ایرانی» لقب داده‌اند. او از ترکمن‌های ایرانی و سنی‌مذهب است و در سال ۱۳۷۳ در گنبد کاووس، به دنیا آمده و فرزند خلیل آزمون، بازیکن سابق والیبال، است.

بیشتر از فوتبال